Sten Nordin (M): Besök under vattnet – i Citybanans tunnel

Sten Nordin (M): Besök under vattnet – i Citybanans tunnel

Idag besökte finansborgarrådet Sten Nordin (M), tillsammans med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) den blivande Citybanans tunnel i Riddarfjärden.

Trafikverket har under sommaren och hösten byggt en 300 meter lång tunnel med hjälp av tre tunnelelement. Den sammanfogade tunneln har sedan sänkts ner i Riddarfjärden.  Idag var det premiärvisning av tunneln.

– När Citybanan står klar kommer att spela en otroligt viktig roll för Stockholm och för stockholmarnas vardag. Kapaciteten för pendeltågstrafiken kommer att fördubblas vilket kommer leda till bättre framkomlighet. Citybanan är tillsammans med Förbifarten och utbyggd tunnelbana avgörande för tillväxten av jobb i Stockholm. Att få se utvecklingen gå framåt på ett sådant här projekt är mycket glädjande, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

Fakta

• Citybanan byggs bara för pendeltågstrafiken och innebär att spårkapaciteten fördubblas.
  • Två nya pendeltågsstationer byggs, Stockholm City och Stockholm Odenplan. Dessutom byggs en ny järnvägsbro mellan Årsta och Älvsjö station.
  • Citybanan finansieras gemensamt av staten, Stockholms stad och Stockholms läns landsting. Även Mälardals- och Östgötaregionerna deltar i finansieringen. Citybanan beräknas stå klar 2017.

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201