Sten Nordin/ Joakim Larsson (M) på DN Sthlm Debatt: Alliansen satsar mer än vänstern på omsorgen i Stockholm

Finansroteln, Stockholms stad
Kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldreborgarrådet Joakim Larsson (M)

”Alliansens omsorgspolitik utmålas ofta av politiska oppositionen som snål. Inget kunde vara mer felaktigt. I Stockholms stad har under alliansmajoritet utvecklat omsorgen och valfriheten samtidigt som anslagen till äldreomsorgen är större än vad de någonsin varit under vänsterstyre.”

Det skriver Stockholms stads kommunstyrelseordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M) tillsammans med Äldreborgarrådet Joakim Larsson (M) i dag i en debattartikel på DN Stockholmsdebatt.

Hela artikeln finns att läsa i Dagens Nyheters Stockholmsdel i dag lördagen den 1 september 2012 eller online på

– Kvaliteten inom äldreomsorgen är starkt beroende av en närvarande, kunnig och empatisk personal. Vi satsar därför både på ökade anslag till verksamheterna samtidigt som vi nyrekryterar och vidareutbildar medarbetare i omsorgen. Vi har en tydlig vision för hur valfriheten och kvaliteten inom äldreomsorgen ska utvecklas i Stockholm. Vänstern saknar både pengar och idéer, säger kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Våra tydliga satsningar på äldreomsorgen ger resultat. Nöjdheten inom hemtjänsten har ökat från 67 till 84 procent mellan 2011 och 2012. Nu fortsätter vi att utveckla välfärden för äldre stockholmare så att alla ska kunna känna sig nöjda och trygga med den äldreomsorg som staden erbjuder, säger äldreborgarrådet Joakim Larsson (M).

Grafen i sidhuvudet visar utvecklingen för anslagen till äldreomsorgen i Stockholms stad under perioden 1999-2012. Ladda ned grafen i högupplöst format på länk här:

För kontakt med Sten Nordin (M) och Joakim Larsson (M):
Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.