Regina Kevius: Utställningen Våra drömmars Stockholm öppnad

Stadsbyggnads- och idrottsroteln, Stockholms stad
Stadsbyggnads- och idrottsborgarrådet Regina Kevius (M)

I dag invigde stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M) utställningen Våra drömmars Stockholm. Utställningen är en del av samrådet kring stadens nya arkitekturprogram Arkitektur Stockholm. Tanken är att inspirera och stimulera stockholmarna till att dela med sig av sina drömmar och visioner om framtidens stad.

‒ Jag vill bjuda in alla stockholmare som är intresserade av hur vår stad ska utvecklas att besöka utställningen. Utställningens viktigaste funktion är att fånga upp stockholmarnas tankar och idéer om just sina drömmars stad. Stadsplanering och arkitektur ska inte vara frågor bara för politiker, tjänstemän och byggföretag, utan måste utgå från stockholmarnas önskemål, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

‒ Det som är spännande är att vi inte vet exakt vad som kommer att hända, att agendan inte är helt satt. Förhoppningsvis lyckas vi skapa en inspirerande och engagerande dialog om vilket Stockholm vi vill ha i framtiden. En del handlar om att informera om det underlag som finns men det viktiga är att lyssna på stockholmarna själva, säger stadsarkitekten Karolina Keyzer.

Fakta
Arkitektur Stockholm ska bli Stockholms nya arkitekturprogram och går ut på samråd mellan den 13 juni och 20 september 2011. Utställningen på Kulturhuset pågår till den 28 augusti och är en viktig del av det utvidgade samrådet kring Arkitektur Stockholm.

Besökare på utställningen kan på olika sätt föra fram sina tankar om staden och dess framtid – genom kortfilm, en virtuell flygtur över staden, genom att berätta om sin favoritplats, bygga sitt eget Stockholm eller bara sätta en nål på en karta. Under utställningstiden arrangeras också en rad seminarier, debatter och samarrangemang, bland annat i samarbete med Färgfabriken, Ung08-festivalen och Kulturfestivalen.

För kontakt med stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M):
Hannes Kataja, pressekreterare, 076-12 29 139

Kontaktpersoner på Stockholms stads stadsbyggnadskontor:
Karolina Keyzer, stadsarkitekt

Niklas Svensson, stadsbyggnadsstrateg