Över 2 500 lägenheter anvisade i år

Finansroteln, Stockholms stad
Exploateringsnämndens ordförande Petter Lindfors (M)

Stockholms exploateringsnämnd anvisar idag mark för sammanlagt 597 lägenheter. Av dessa är 287 hyresrätter och 310 bostadsrätter. Totalt har 2 625 lägenheter markanvisats under 2009.

- I och med detta har vi nått det nedre intervallet i vårt årsmål, vilket känns väldigt tillfredsställande. Jag är också mycket nöjd med att vi har en fortsatt god balans mellan hyresrätter och bostadsrätter, säger exploateringsnämndens ordförande Petter Lindfors (M).

- Det känns betryggande att inleda höstens första sammanträde med en så stor mängd markanvisningar. Att vi fortsätter att anvisa mark för bostadsbyggande i en hög takt gör också att byggbranschen kan känna tillförsikt om att ha åtskilliga projekt på gång när konjunkturen vänder, säger Petter Lindfors (M).

Årsmålet för exploateringsnämnden är att markanvisa mellan 2 500 och 3 500 lägenheter. Sammanlagt har 2 625 lägenheter markanvisats hittills under 2009, varav knappt 42 procent (1 095 lägenheter) är hyresrätter.

Målet för mandatperioden är att anvisa 12 000 lägenheter. Av dessa har 9 904 anvisats i och med dagens sammanträde.

Grafik över årets hittills beslutade markanvisningar bifogas som pdf.

För mer information:
Helena Widegren