Ny rekordnotering av antalet kryssningspassagerare

Ny rekordnotering av antalet kryssningspassagerare

Finansroteln, Stockholm stad

Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad

Stockholms Hamnar

Helena Bonnier (M), ordförande i Stockholms Hamn AB och i Kapellskärs Hamn AB

Kryssningssäsongen 2013 via Stockholms Hamnar blev en stor framgång med en ny rekordnotering av antalet passagerare. Totalt besökte 278 fartyg Stockholm och Nynäshamn under säsongen. Antalet kryssningspassagerare summeras till det nya rekordet, 485 000.

– Vi noterar ett nytt passagerarrekord i år och det känns fantastiskt kul, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad. Stockholm är en populär besöksdestination och det visas tydligt med alla rederier som väljer att komma till oss.

I år besökte 278 fartyg Stockholms Hamnar mellan 26 april 2013 till 29 oktober 2013.

Antalet passagerare blev 485 000, att jämföras med förra årets 467 000, en ökning med 18 000 passagerare jämfört med 2012.

22 fartyg kom i år till Nynäshamns Hamn och det är också där säsongen avslutas i år när fartyget Marco Polo anlöper Nynäshamn idag den 29 oktober. Sista fartyget i Stockholm var Adonia som låg vid Stadsgården den 7 oktober 2013. Under årets säsong var det totalt 47 anlöp som var ”turnarounds”, vilket innebär att resan påbörjades eller avslutades i Stockholm.

Stockholm har dessutom tilldelats Cruise International Award 2013 som ”Bästa destination i Europa”. Det är en utmärkelse där kryssningspassagerare röstat fram Stockholm före norska fjordarna, Sankt Petersburg och Barcelona.

– I år har Stockholm fått pris som bästa kryssningsdestination i Europa. Det är ett fint kvitto på att resenärerna uppskattar Stockholm och det som staden kan erbjuda. Vi kan också notera att kryssningsresenärerna spenderar totalt en halv miljard kronor under sitt besök i staden. Det är viktiga inkomster för stadens turistnäring med bland annat restaurangbesök, shopping och hotellnätter, säger Helena Bonnier (M), ordförande i Stockholms Hamn AB och i Kapellskärs Hamn AB.

Fakta om kryssningssäsongen 2013

Antal anlöp: 278, varav anlöp till Nynäshamn: 22.

Antal passagerare: 485 000, varav passagerare till Nynäshamn 38 000
Antal turnarounds: 47