Nordin/Scheibe: Ny statistik visar återigen på god tillväxt i Kista Science City

Finansroteln, Stockholms stad
Sten Nordin (M), finansborgarråd

Sedan den senaste mätningen som gjordes för tredje kvartalet 2009, fortsätter företagandet och sysselsättningen i Kista att öka, det visar den nya statistiken för första kvartalet 2010. IT-branschen i regionen mår utmärkt, och det gör företagen i kategorin service providers också.

Siffrorna talar sitt tydliga språk: Kista Science City har ett mycket starkt varumärke när det gäller företagsutveckling, främst inom ICT, och samarbetet för tillväxt fungerar tillfredställande.

– Kista Science City visar hur Stockholms stads investering i modeller för samverkan för näringsliv, akademi och staden ger värdefull utväxling i form av fler jobb och ett starkare, mer konkurrenskraftigt näringsliv, säger Sten Nordin, Finansborgarråd i Stockholms stad.  För att ytterligare underlätta för företagen som etablerar sig här pågår nu en ombyggnad av E18. På sikt kommer också fler kollektivtrafikslösningar på plats som ytterligare skapar möjligheter för människor att jobba i Kista och för företag att växa i Kista.

– Det är oerhört roligt att kunna presentera positiva siffror, särskilt när tiderna har varit tuffa överlag, säger Anette Scheibe, VD för Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB. Vi ser på många håll att inte bara företagandet, utan också bostadsbyggandet och pendlandet tar ordentlig fart, vilket tyder på en stark framtidstro i vår region.

Statistiken är framtagen av Stockholms stads Utrednings- och statistikkontor, USK.

Mer information:
Anette Scheibe, VD Stiftelsen Electrum/KSCAB
anette.scheibe@kista.com

Presskontakt Sten Nordin:
Helena Widegren, Pressansvarig finansroteln

Kvartalsstatistiken Q1, 2010 hittar du bifogat eller via länken:

Mer om Kista Science City:

Moderaterna i Stadshuset, Stockholm

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd. Sten Nordin är finansborgarråd och gruppledare. Ulla Hamilton är miljö- och trafikborgarråd, Kristina Alvendal är stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, Joakim Larsson är ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och Ulf Kristersson är social- och arbetsmarknadsborgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Helena Öman är pressekreterare för Ulla Hamilton och Kristina Alvendal. Oliver Carrà är pressekreterare för Joakim Larsson och Ulf Kristersson.