Nordin/Scheibe: Kista förstärker sin position som Stockholms och Sveriges tillväxtmotor

Kista förstärker sin position som Stockholms och Sveriges tillväxtmotor

Nära tio procent av Kistas företag är exportföretag, en siffra som är dubbelt så hög jämfört med Stockholms län och i Sverige. För företagen inom ICT (informations- och kommunikationsteknik) i Kista ligger siffran på nästan 90 procent. Det visar tydligt på Kistas och ICT-branschens betydelse för tillväxten i Stockholmsregionen.

Även omsättningen per anställd i ICT-branschen i Kista ligger klart över motsvarande siffra i Sverige. Den genomsnittliga omsättningen i Kista ligger på 5,5 miljoner per anställd, medan jämförande siffra för riket är 3,2 miljoner. Inom ICT-branschen i Kista arbetar cirka 23 000 personer.

– Kista förstärker återigen sin position som Stockholms och Sveriges tillväxtmotor. Satsningarna på hög utbildning och forskning i Stockholm har genererat många kunskapsintensiva företag som bidragit till att Stockholm och Kista stått stadigt även under lågkonjunkturen, säger Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholm.

– Det här är första gången vi sammanställer den här typen av statistik över näringslivet i Kista Science City och resultaten är väldigt positiva. Ännu roligare är att se att 87 procent av ICT-företagen spår en fortsatt väldigt god utveckling för sina verksamheter, säger Anette Scheibe, VD för Stiftelsen Electrum och Kista Science City.

I statistiken är inräknat stora, mellanstora och mikroföretag. Trendrapporten för näringslivet i Kista Science City är gjord av USK (Stockholms stads Utrednings- och Statistikkontor AB) och kommer att publiceras en gång om året.

Presskontakt Sten Nordin: Helena Widegren, presschef, 076-12 29 878
Kontakt: Anette Scheibe, anette.scheibe@kista.com eller telefon: 073-3637740

KSC AB är din lokala näringslivskontakt. Vår uppgift är att förbättra företagens villkor och skapa tillväxt genom att underlätta samverkan mellan näringsliv, utbildning och offentlig förvaltning i Kista Science City. Det gör vi dels genom ett starkt stöd till innovation och nya tillväxtföretag. Men även genom internationell marknadsföring av och information om Kista Science Citys fördelar, företag och världsledande position. Inom KSC AB samordnas de nätverk och projekt som utgör motorn i Kista Science Citys ekosystem för tillväxt. Dessutom arrangeras ett flertal årligt återkommande evenemang och mötesplatser för industrin, akademin och forskningen.