Nordin/Kevius (M): Stockholm stad rekryterar Anette Scheibe Lorentzi som ny stadsbyggnadsdirektör

Finansroteln
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Stadsbyggnadsroteln
Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M)

Stockholm är en av Europas snabbast växande storstadsregioner. För att möta den stora efterfrågan, har vi satt upp målet 140 000 nya bostäder mellan år 2010 och 2030.
Anette Scheibe Lorentzi rekryteras nu som ny stadsbyggnadsdirektör för att vara en nyckelperson i ledningen och utvecklingen av stadens arbete för att skapa ett tätare och mer sammankopplat Stockholm.

– Det är med glädje jag hälsar Anette välkommen som ny stadsbyggnadsdirektör. Anette har bred erfarenhet från områden som har stor betydelse för huvudstadsregionens utveckling. Som ny stadsbyggnadsdirektör kommer hon att spela en viktig roll i att leda och utveckla arbetet i stadens stadsbyggande, säger Sten Nordin.

– Jag tycker det är oerhört positivt att Anette tidigare arbetat i olika roller inom Stockholms stad. Bland annat ledde hon arbetet med att genomföra stadens mål om att påbörja byggandet av 20 000 lägenheter under perioden 2002 – 2006, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius.

Fakta

Anette Scheibe Lorentzi kommer närmast från en tjänst som länsöverdirektör och landshövdingens ställföreträdare vid Länsstyrelsen i Stockholm. Anette har arbetat som verkställande direktör för Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB.

Anette Scheibe Lorentzi har tidigare arbetat i olika roller inom Stockholms stad, bland annat inom stadsledningskontoret, trafikkontoret och gatu-och fastighetskontoret.

Anette Scheibe  Lorentzi är civilingenjör. Hon tillträder tjänsten som stadsbyggnadsdirektör den 1 april 2014.

Markus Jonsson, 076-12 29 201 och Sylvia Rezania, 076-12 29 200