Larsson (M): Markanvisning för 80 nya hyresrätter i Hökarängen

Larsson (M): Markanvisning för 80 nya hyresrätter i Hökarängen

Joakim Larsson (M), ordförande i Exploateringsnämnden

Vid exploateringsnämnden i morgon torsdag fattas beslut om markanvisning för 80 hyresrätter i Hökarängen. Lägenheterna kommer att ligga nära kollektivtrafik och svara upp mot Stockholms stads högt ställda miljökrav när det gäller energieffektivitet. I och med detta har hittills under 2013 anvisats mark för 4 775 bostäder varav 2 232 studentlägenheter.

- Hökarängen är en stadsdel som vi har arbetat intensivt med att lyfta de senaste åren under namnet Hållbara Hökarängen. Nu växer stadsdelen ytterligare med 80 energieffektiva lägenheter i ett bra läge nära tunnelbana och bussar, säger Joakim Larsson (M), exploateringsnämndens ordförande.

- Att vi även i år väntas nå upp till vårt högt ställda mål att markanvisa 5000 nya bostäder är ett styrkebesked från alliansen i Stadshuset och en förutsättning för att skapa fler attraktiva boendemiljöer och stärka serviceutbudet ytterligare i ett växande Stockholm, säger Joakim Larsson (M), exploateringsnämndens ordförande.

Tjänsteutlåtande samt översikt över antal markanvisningar och fördelning på upplåtelseformer (fram till november 2013) bifogas.

Presskontakt för Joakim Larsson: Tobias Nässén, tel 076-122 92 02