Larsson/Hamilton: Öppet brev - Sök sommarjobb inom äldrevården!

Larsson/Hamilton: Öppet brev - Sök sommarjobb inom äldrevården!

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Stockholms stad erbjuder i år 4 300 sommarjobb. Många av stadens sommarjobb finns inom äldreomsorgen - ett område som i framtiden har ett stort behov av fler medarbetare. Arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M) och äldreborgarrådet Joakim Larsson (M) uppmanar nu stadens ungdomar att söka sommarjobb inom äldreomsorgen.

– Vi vill med detta brev lyfta fram det positiva med att arbeta inom äldreomsorgen. De flesta medarbetare som vi träffar berättar om hur givande deras arbete är och att de trivs väldigt bra på sin arbetsplats. De berättar även om hur mycket de upptäcker när de lär känna de äldre, säger äldreborgarrådet Joakim Larsson (M).

– Det första sommarjobbet kan få betydelse för det kommande studie- eller yrkesvalet, men det kan också bara vara ett första steg in på arbetsmarknaden. Oavsett vilket är det viktigt både för att det är någonting som påbörjar ett CV, men också för att det ger en praktisk erfarenhet om hur det är att jobba, säger arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Inom äldreomsorgen är det viktigt att man har ett stort intresse för att arbeta med människor. Man ska vara lyhörd för andra människors behov, ha respekt för åldrandet och vara ansvarsfull. De arbetsuppgifter som de unga kan förvänta sig är alltifrån att vara ett trevligt sällskap vid måltiderna till att skjutsa pensionärer till matsalen och vara delaktig i de sociala aktiviteter som boendet har, säger äldreborgarrådet Joakim Larsson (M).

Bifogat finns äldreborgarrådet Joakim Larssons och företagsborgarrådet Ulla Hamiltons Öppna brev om sommarjobb

Presskontakt:
För kontakt med Sten Nordin (M)
Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222