Kristina Alvendal: Ericssons kontorshus i Kista är Årets Stockholmsbyggnad 2010

Kristina Alvendal: Ericssons kontorshus i Kista är Årets Stockholmsbyggnad 2010

Stadsbyggnads- och fastighetsroteln, Stockholms stad
Stadsbyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal (M)

1324 stockholmare röstade i den tävling om Årets Stockholmsbyggnad som Stockholms stad utlyste i vår. Av de tio finalister som juryn hade hjälpt till att vaska fram blev det ett nytt kontorshus i Kista som knep förstaplatsen.

Juryns motivering lyder:

”Ericssons nya kontorshus i Kista, där en spricka i fasaden ger spänning åt hela volymen och utgör öppningen in till en ljusgård med helt unika skulpturala kvalitéer.”

– Det är mycket glädjande att så många har röstat. Visionen om en levande stad och en livfull debatt kring stadens utseende är viktig för Stockholm, säger stadsbyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal (M), som i kväll delade ut priset vid en ceremoni i stadshuset.

– Genom att uppmärksamma det bästa som byggs kan vi ytterligare höja ambitionerna när det gäller intressant arkitektur i vår stad. På så sätt kan vi skapa både vackra och trevliga stadsmiljöer för dagens och kommande generationers stockholmare, säger stadsbyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal (M).

Priset delades ut vid en prisceremoni i Stadshuset idag och består av en plakett i mässing att fästa på det vinnande huset samt diplom till arkitekten Gert Wingårdh och till byggherren Vasakronan.

Bland de stockholmare som röstat på den vinnande byggnaden har tre personer lottats fram som har vunnit en färd med Globens SkyView. På andra plats kom Kungsbrohuset, arkitekt Strategisk Arkitektur och byggherre Jernhusen. På tredje plats kom Flat Iron building, arkitekt Rosenbergs Arkitekter och byggherre Skanska.

För att se resultatet i sin helhet gå in på www.stockholm.se/aretsstockholmsbyggnad

Oliver Carrà, pressekreterare
08-508 29 202, vidarekopplad till mobiltelefon

Pressbilder på Kristina Alvendal finns på www.alvendal.se
Kristina bloggar på www.improveme.se/kristinaalvendal

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansrotelns presskontakter. Helena Öman ansvarar för miljö- och trafikrotelns samt för stadsbyggnads- och fastighetsrotelns presskontakter. Oliver Carrà ansvarar för ytterstads- och bostadbolagsrotelns och för social- och arbetsmarknadsrotelns presskontakter.