Joakim Larsson: Vinnaren av arkitekttävlingen för en ny begravningsplats på Järvafältet presenteras

Moderaterna i Stockholms stad och län
Ytterstads- och bostadsbolagsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Den internationella arkitekttävlingen för en ny begravningsplats och ceremonilokal på Järvafältet är nu avslutad. Fredagen den 10 september presenterar Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd med ansvar för Stockholms stads kyrkogårdar vinnaren. Medverkar gör också juryns ordförande stadsarkitekt Per Kallstenius och förvaltningschef Mats Larsson.

Var: vid restaurang White House på Järvafältet, vid Granholmstoppen.
När: fredagen 10 september 2010, kl. 11:00.

Välkommen att närvara vid prisutdelningen!

Anmäl gärna deltagande till Helena Öman Söderblom, på helena.oman@moderat.se eller 076-12 29 222

Bakgrund
Utställningen har visats för allmänheten under våren. Alla stockholmare, särskilt boende och verksamma i Järvaområdet, har kunnat tycka till om förslagen.

Den nya begravningsplatsen på Järvafältet är en satsning av motsvarande strategisk betydelse och långsiktighet som Skogskyrkogården varit för södra delen av staden. Skogskyrkogården, som sedan 1994 finns med på Unescos världsarvslista, började också i en öppen arkitekttävling som Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz vann

.Att bygga en begravningsplats är en lång process som löper över flera decennier och syftet med arkitekttävlingen är bland annat att fånga in förslag som kan utgöra grund för vidare bearbetningar. En fullt utbyggd begravningsplats omfattar ca 25-30 hektar. Utbyggnaden ska ske i etapper och den första etappen utgörs av ca 5 hektar.

Vidare information finns på Stockholms stads hemsida:

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.