Joakim Larsson: Stockholms stad miljardsatsar på boende för äldre

Joakim Larsson: Stockholms stad miljardsatsar på boende för äldre

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Sedan 2005 har Stockholms stad satsat drygt 2 miljarder kr på att rusta upp och renovera omsorgsfastigheter för äldre, via stadens fastighetsbolag Micasa. De kommande åren fortsätter satsningen med ytterligare 2,3 miljarder kr. Satsningen ska rusta Stockholm inför en tid då fler blir äldre och får ett stort behov av vård och omsorg.

– Det är hög tid att staden nu gör den här satsningen på olika typer av boende för äldre. Under 2012-2014 satsar staden drygt ytterligare 2,3 miljarder på upprustningar och renoveringar. Det är viktigt att vi kan erbjuda trygga, tillgänglighetsanpassade och moderna lägenheter till äldre som av olika skäl väljer att flytta till ett av stadens boenden, säger äldreborgarrådet Joakim Larsson (M).

– Vi vet att allt fler äldre kommer att vara i behov av vård och omsorg om 9-10 år. Det är viktigt att vi redan nu förbereder oss så att vi får ett brett utbud av anpassade fastigheter för olika önskemål, säger äldreborgarrådet Joakim Larsson (M).

– Utöver servicehus och vård- och omsorgsboenden finns det seniorbostäder och trygghetsboenden, de senare för människor som inte behöver lika mycket vård. Det är boende där biståndsbeslut inte behövs och ett viktigt alternativ för människor som inte vill eller kan bo kvar hemma, säger äldreborgarrådet Joakim Larsson (M).

Fakta
Stockholms stads äldreboenden genomgår idag den största moderniseringen sedan servicehusen byggdes i början av 1980-talet. Många fastigheter där äldre erbjuds boende är i stort behov av renovering. Sedan 2005 har Micasa renoverat 1200 vård- och omsorgsboenden. Dessutom har 750 seniorlägenheter och 800 trygghetsboenden tillkommit under samma period. Just nu minskar antalet äldre i behov av vård- och omsorg för att i början av 2020-talet öka kraftigt.