Joakim Larsson (M)/ Regina Kevius (M): Byggstart närmar sig för Rinkebyterrassen

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Stadsbyggnads- och idrottsroteln, Stockholms stad
Stadsbyggnads- och idrottsborgarrådet Regina Kevius (M)

Stockholms stad går nu vidare med Rinkebyterrassen, ett projekt som kommer att länka ihop Rinkeby med Järvafältet genom att en bit av E18 däckas över. Sammanlagt 350 bostäder i 12 huskroppar, där ett av husen har 16 våningar, kommer om några år att blicka ut över Järvafältet. Beslut om genomförande och detaljplan och fattas inom kort i kommunstyrelsen och i stadsbyggnadsnämnden.

– Hela Stockholm växer, så även ytterstaden. Att kunna gå fram med ett så här utvecklande projekt i Rinkeby känns därför både spännande och angeläget, säger Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd och ordförande i exploateringsnämnden.

– Att bebyggelsen till hälften kommer att bestå av bostadsrätter är mycket bra för Rinkeby som idag nästan uteslutande består av hyresrätter, Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd och ordförande i exploateringsnämnden.

– Genom att bygga Rinkebyterassen kommer den motorledsbarriär som E18 idag utgör äntligen att brytas. Nya cykel- och promenadstråk öppnas mellan Rinkeby, Järvafältet och Kista, samtidigt som både bostäder och lokaler för butiker och service skapas, säger Regina Kevius (M), stadsbyggnadsborgarråd.

Fakta:
Detaljplaneförslaget för Rinkebyterrassen innehåller 12 hus, där en huskropp innehåller 16 våningar och de övriga varierar mellan 6 och 8 våningar. Planen innehåller ca 350 lägenheter. Staden har i detta projekt uttryck ett särskilt mål att projektet ska innehålla minst hälften bostadsrätter. Detaljplaneärendet behandlas i stadsbyggnadsnämnden den 23 maj.

I bebyggelseförslaget kommer Järvafältet att bli tillgängligt för gående och cyklister via den gång- och cykelväg som anläggs mot fältet. Vidare byggs ett torg i Rinkebystråkets förlängning samt en utsiktsplats med utblick mot fältet centralt på överdäckningen. I förslaget ingår även ett nytt gång- och cykelstråk, över Järvafältet, mellan stadsdelarna Rinkeby och Kista.

För att åstadkomma byggbar mark intill överdäckningen föreslås att Hjulstavägen flyttas till en annan plats i jämförelse med den detaljplan som gäller för Trafikverkets planering. På den plats som föreslås för Hjulstavägen finns idag två tomträttsfastigheter för parkering som innehas av AB Familjebostäder. Exploateringsnämnden godkände 2013-02-07 markanvisning av del av Akalla 4:1 till AB Familjebostäder för en ersättningsparkering som byggs av staden.
Länk till ärendet finns som bifogat PDF-dokument.

Therez Olsson, pressekreterare, 076-12 29 200 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222