Joakim Larsson m fl på Aftonbladet debatt: Vi behöver en ny lag för att skydda de dementa

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Äldre- och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M)

”I dag finns inget stöd i lagen för att se till att demenssjuka med allvarlig kognitiv störning får rätt vård när de inte längre är förmögna att fatta egna beslut. Det innebär att dessa personer inte ens har lagskydd i situationer när deras sjukdom medför att de riskerar både sin egen och andras hälsa.”

Det skriver i dag Stockholms stads äldreborgarråd Joakim Larsson (M) på Aftonbladets debattsida tillsammans med S gruppledare i äldrenämnden i Stockholms stad Mirja Räihä Järvinen och en rad forskare och företrädare för anhörigorganisationer i Sverige: Wilhelmina Hoffman, föreståndare Svenskt demenscentrum samt verksamhetschef Stiftelsen Silviahemmet, Sven Erik Wånell, direktör Stockholms Läns Äldrecentrum, Krister Westerlund, ordförande Alzheimerföreningen i Sverige, Martin Annetorp, ordförande i Svensk Geriatrisk Förening (SGF), Laura Fratiglioni, professor Aging Research Center och Åke Fagerberg, ordförande i Anhörigas Riksförbund.

Hela artikeln finns att läsa här: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article13657435.ab

Vidare skriver artikelförfattarna:

”Frågan är långt ifrån ny på dagordningen och har diskuterats i omgångar sedan 1980-talet. En utredning presenterades under 2006, och ett lagförslag bereds för närvarande på socialdepartementet. Det är viktigt att en ny lagstiftning har ett brett stöd i riksdagen men ännu finns politiska låsningar i frågan. Det är hög tid att vi enas över blockgränserna och ser till att denna lag kommer på plats.”