Joakim Larsson: Bostadsförmedlingen förmedlar studentlägenheter åt Riksten Friluftsstad

Ytterstads- och bostadsbolagsroteln, Stockholms stad
Ytterstads- och bostadsbolagsborgarrådet Joakim Larsson (M)

Riksten AB
Craig Sutton, ansvarig för studentbostäder

Fastighetsägaren Riksten Friluftsstad avvecklar sin studentbostadskö och överlåter förmedlingen av samtliga studentlägenheter till Stockholms Stads Bostadsförmedling. Totalt ingår 176 studentlägenheter i Riksten Friluftsstads bestånd som geografiskt ligger i Tullinge, cirka fem kilometer från Södertörns Högskola.

– När vi nu avvecklar vårt eget kösystem känns det mycket positivt att låta Stockholms Stads Bostadsförmedling sköta förmedlingen. Vi erbjuder ett alternativ med närhet både till Södertörns Högskola och till friluftsliv i den nya växande stadsdelen Riksten Friluftsstad, säger Craig Sutton, ansvarig för studentbostäderna på Riksten Friluftsstad.

– Det är oerhört glädjande att vi stärker vår Nnyinrättade marknadsplats för studenter med ännu en fastighetsägare. Genom att privata fastighetsägare använder sig av bostadsföremedlingens gemensamma studentkö kommer lägenheterna vara mer lättillgängliga för studenterna, säger Joakim Larsson (M), ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och politiskt ansvarig för bostadsförmedlingen.

– Studenterna som får en studentlägenhet genom bostadsförmedlingen behåller sin kötid och har därför möjlighet att samla kötid till ett vanligt lägenhetskontrakt efter avslutade studier, säger Joakim larsson (M).

Från 1 juni avvecklas Riksten Friluftsstads studentkö, men bostadsförmedlingen har redan börjat förmedla ett antal studentlägenheter.

För att besöka marknadsplatsen för studentbostäder, se länk:

Oliver Carrà, pressekreterare hos Joakim Larsson (M)

Presskontakt:

Kontaktperson på Riksten Friluftsstad:
Marie Holm. presskontakt

Om Riksten Friluftsstad
Riksten Friluftsstad är en ny stadsdel i Botkyrka. Färdigbyggt kommer stadsdelen ha cirka 2500 bostäder samt arbetsplatser och service som barnomsorg, skolor och olika affärsverksamheter. Riksten Friluftsstad ägs av Peab, ett av Nordens största~ bygg- och anläggningsföretag, och utvecklas i samarbete med Botkyrka kommun. Läs mer på www.riksten.se.

Moderaterna i Stadshuset, Stockholm

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd. Sten Nordin är finansborgarråd och gruppledare. Ulla Hamilton är miljö- och trafikborgarråd, Kristina Alvendal är stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, Joakim Larsson är ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och Ulf Kristersson är socialborgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Helena Öman är pressekreterare för Ulla Hamilton och Kristina Alvendal. Oliver Carrà är pressekreterare för Joakim Larsson och Ulf Kristersson.