Hamilton/Scheibe-Lorentzi: Ett år med Digital konst och kultur i Kista firas

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarkandsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Kista Science City AB / Electrum Foundation
Verkställande Direktör Anette Scheibe Lorentzi

Digital Art Center (DAC) i Kista firar i dag ett år. Under det gångna året har 5000 besökare passerat – allt ifrån forskare och Kinas kulturminister till skolungdomar. Gemensamt för samtliga är att de skulle rekommendera en vän eller kollega att göra ett besök. Med anledning av detta lämnar företagarborgarrådet Ulla Hamilton, som i dag talar vid firandet, och Anette Scheibe Lorentzi, VD Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB, följande kommentarer.

– Stockholm är norra Europas mest innovativa region. Det som skiljer Stockholm från många andra regioner är att det finns ett antal olika bransch- och forskningsområden som kan korsbefrukta varandra. DAC syftar till att underlätta detta genom att tillhandahålla en spontan mötesplats för IT, teknik och konst. Avståndet mellan IT-näringar och de kreativa näringarna kan minskas och i det gränslandet kan många nya idéer uppstå, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M)

– Intresset för de upplevelser som finns på DAC är enormt. Förutom att det inspirerar till företagande inom digitalt skapande, så stärks också kulturlivet i Stockholm. DAC väcker glädje, inspiration och nyfikenhet hos människor! Nästa steg är naturligtvis att skapa ett DAC i full skala, säger Anette Scheibe Lorentzi, VD Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB.

– Kombinationen av kreativa näringar och IT skapar ett framtidsområde som stärker både näringslivet och kulturlivet i Sverige som tjänsteproducerande nation. Stockholm har med Kistas ICT-kluster, många spännande innovativa företag och universitet och högskolor såsom Stockholms Universitet, Konstfack och KTH alla förutsättningar för att vara den som starkast lyfter fram det här området, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M).

DAC är beläget i Ärvinge, Kista och kan förenklat beskrivas som ett ”Tom Tits” för en äldre publik. Det är ett samarbetsprojekt mellan Stockholm stad, Kista Science City, Institutionen för Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet, Interaktiva institutet, Atrium Ljungberg, IT-gymnasiet och Swedish ICT research AB. Till utställningarna är ett trettiotal partners i form av företag, organisationer, universitet och högskolor knutna.

Media är välkomna att närvara vid jubileumsfirandet av DAC

När: i dag torsdagen den 5 maj kl.16:00.
Var:
 Kronborgsgränd 13, Ärvinge, Kista

16.30 - 16.50 hålls jubileumstal av Ulla Hamilton, företagarborgarråd Stockholms stad, Björn Norberg från Bonniers Konsthall, Heidi Harman från Geek Girl Meetup samt Ingvar Sjöberg, konstnärlig ledare på DAC.

Därefter följer mingel och visning av DACs senaste tillskott.

Presskontakt:
För kontakt med Ulla Hamilton (M)
Oliver Carrà, pressansvarig, via M-pressjour 08-508 29 222 eller direkt 076-12 29 202
För kontakt med Anette Scheibe Lorentzi
Niclas Grahn, kommunikationsansvarig KSCAB, 0760206210