Hamilton (M): Grönt bullerskydd testas för minskning av partikelhalter

Hamilton (M): Grönt bullerskydd testas för minskning av partikelhalter

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Ett nytt bullerskydd som är helt nytt i sitt slag kommer att testas i Stockholm. En så kallad Grön Bullerskärm kommer både att reducera buller men även binda partiklar för en bättre luftkvalitet i Stockholm. Byggstart sker i juli månad och projektet sker i enlighet med budgetuppdraget för år 2014.

- Det är glädjande att projektet nu kan sättas igång. Vi testar om det är möjligt att såväl minska buller som partikelhalter och samtidigt bidrar till ett grönare och vackrare Stockholm, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Skärmen kommer bli cirka 35 meter lång och ska sättas upp längs påfarten på Drottningsholmsvägen mot Essingeleden, ett område som ligger inom ett mycket utsatt område med hög ljudnivå. Skärmen byggs upp av sträckmetallnät av cortenstål och ska fungera som små hängande trädgårdar. Projektet följs upp med bullermätningar och utförs i samverkan med forskningsprojektet ”Urban akustikskärmar”, som drivs tillsammans med Vinnova.

- I en växande stad är det viktigt att våga testa nya metoder i samarbete med forskarvärlden för att åtgärda de utmaningar som kan uppstå i en storstad. Det ska bli i tressant att se om resultatet blir det som är förhoppningen, att minska bullret och förbättra luftkvaliteten, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:
Staden ska prova en ny skärmtyp en sk. Grön bullerskärm. Den stora fördelen med en ”Grön Bullerskärm” är att den dels reducerar buller men även binder partiklar för bättre luftkvalitet.

Skärmen som provas är uppbyggd av sträck- metallnät av cortenstål. Nätet kan sägas komma fungera som små hängande trädgårdar.

Provet utförs med olika torkresistenta växter och grässorter. Förhoppningen och målet är givetvis att skärmen ska upplevas som så grön som möjligt under större delen av året. Eftersom konstruktionen är relativt slank med en bredd av 20 cm så är detta en utmaning.

För att ge växtligheten bästa möjliga förutsättningar är skärmfyllningen uppbyggd med en minerallullsskiva och ett speciellt anpassat växtsubstrat för att erhålla såväl vattenmagasinering och en relativt lucker växtbädd. Om så krävs kan även skärmens inbyggda bevattningssystem utföras som ett automat-bevattningssystem. Detta system möjliggör även tillförsel av växtnäring

Projektet följs upp med bullermätningar för verifiering. Mätningarna utförs i samråd inom ett forskningsprojekt som drivs tillsammans med Vinnova kring ”Urban akustikskärmar”. Ett projekt där såväl trafikkontoret och miljöförvaltningen deltar .

Skärmen som bli ca: 35 meter lång kommer att sättas upp längs påfarten från Drottningholmsvägen mot Essingleden. Byggstart beräknas ske under juli månad.

Presskontakt för Ulla Hamilton (M): Moderaterrnas pressjour, tel. 08-508 29 222