Hamilton (M): Årets julbelysning i Stockholm City invigd

Hamilton (M): Årets julbelysning i Stockholm City invigd

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Trafik- och arbetsmarknadsborgarråd Ulla Hamilton (M)

Idag invigdes årets julbelysning i Stockholm, #stockholmsjul, av trafik- och företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M) tillsammans med City i Samverkan. Deltog gjorde även SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission med insamlingskampanjen ”Stockholm Värmer”. Projektet är en av Europas största satsningar på julbelysning som i år lyser upp ett 30-tal gator och platser runt om i staden.

-  Stockholmsjul får hela City att glittra. Jag hoppas att många tar ett extra varv längs årets ljuspromenad och stannar upp i julshoppingen och lyfter blicken, säger Ulla Hamilton (M), trafik- och företagarborgarråd.

Stockholm är en populär besöksdestination inför julen. Förra året bodde nästan en halv miljon besökare över i Stockholm under december månad, en siffra som ökat de senaste åren.

-  Julbelysningen som smyckar staden uppskattas inte bara av stockholmare utan även av våra hitresta besökare. Den bidrar till en trevlig atmosfär under de mörka vintermånaderna och till ökad trygghet i city, säger Ulla Hamilton (M), trafik- och företagarborgarråd i Stockholms stad.

Högupplösta pressbilder från invigningen av julbelysningen bifogas.

Vid publicering vänligen uppge (Fotograf: Lennart Johansson, Stockholms stad)

Tobias Nässén, pressekreterare, 076-122 92 02

Fakta om julbelysningen 2013

·  Julbelysningen består 644 692 energisnåla LED-lampor som drar 0,06W/LED (genomsnitt). Total effekt: 38 670W

·  Julbelysningen kostar 39 kr/timme eller 600 kr/dag. Det motsvarar 500 stockholmare som brygger kaffe en timme eller 400 stockholmare som dammsuger en timme per dag.

·  Organisationen City i Samverkan har i uppdrag att driva och utveckla julbelysningen. Belysningen samfinansieras mellan staden och fastighetsägarna för tredje året i rad.

·  Projektet har varit framgångsrikt, något som bekräftas av en intervjuundersökning som gjordes 2012. Av 600 besökare i city ansåg nio av tio att julbelysningen är attraktiv eller mycket attraktiv. För fyra av tio har julbelysningen betydelse vid val av handelsplats och nästan sex av tio kan tänka sig att rekommendera ett besök i City för att titta på julbelysningen.

·  Konceptet för #Stockholmsjul utgår från den svenska traditionen med symboler, färgskala och upplevd miljö.

·  Då julen står för vänlighet, omtanke, medmänsklighet, är ”Stockholm värmer” en plattform där projektet erbjuder välgörenhetsorganisationer att bedriva sin egen verksamhet. De aktiva organisationerna är Stadsmissionen, som representerar det lokala engagemanget, och SOS barnbyar, som internationell aktör.

Julbesökare i Stockholm

·  I december 2012 hade Stockholms stad 465 000 övernattande besökare (640 000 i länet)

·  December 2011 ökade antalet övernattande besökare i Stockholms stad med 5% jämfört med föregående år

·  December 2012  ökade antalet övernattande besökare i Stockholms stad med 3% jämfört med föregående år