Hamilton/Larsson: Nytt trädråd ska skydda och kartlägga värdefulla träd

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Exploateringsnämndens ordförande borgarrådet Joakim Larsson (M)

De tekniska nämnderna i Stockholms stad (trafik- och renhållningsnämnden, exploateringsnämnden, och stadsbyggnadsnämnden) föreslås ge förvaltningarna i uppdrag att inrätta ett trädråd för Stockholms träd. Rådet kommer att ha till uppgift att kartlägga och värna särskilt skyddsvärda träd i Stockholms stad. Trädrådet kommer även att ha till uppgift att ta fram en plan för nyplantering av träd både vid nybyggnation och i befintlig bebyggelse.

– Träd spelar en central roll i att skapa en attraktiv stadsmiljö, och ett attraktivt trädbestånd tar lång tid att åstadkomma därför är det väldigt positivt att Stockholms stad nu får ett trädråd som kan följa och driva utvecklingen av Stockholms trädbestånd både på kortare och längre sikt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Genom bildandet av Stockholms stads trädråd lyfts den viktiga frågan om stadens träd. Genom kartläggning av skyddsvärda träd och en strategisk plan för nyplantering kan vi värna och utveckla Stockholms värdefulla trädbestånd, säger exploateringsnämndens ordförande borgarrådet Joakim Larsson (M).

Trädrådet kommer att ledas av stadsträdgårdsmästaren och kommer att bestå av representanter från trafikkontoret, exploateringskontoret, och stadsbyggnadskontoret.