Hamilton/Ankersjö: Nu arbetar Stockholm mot nästa Miljöhuvudstadsutmärkelse

Borgarrådet Ulla Hamilton (M) med ansvar för arbetsmarknad, trafik och företagarfrågor

Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C)

Idag talar borgarrådet Ulla Hamilton på Stockholms Miljöhuvudstadskonferens, EGCC. I och med den nya mandatperioden lämnar Ulla Hamilton (M) över stafettpinnen till nya stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C). Samtidigt vill Ulla Hamilton understryka att hennes miljöengagemang kommer att slå igenom även i hennes nya ansvarsområden, inte minst företagarfrågor.

– Mitt allra viktigaste budskap när jag blev miljöborgarråd 2010 var att ett framgångsrikt miljöarbete i Stockholms stad inte kan stanna på miljöförvaltningen utan måste genomsyra alla nämnder och förvaltningar. Därutöver måste även medborgare och näringsliv vara med och dra åt samma håll. Det är vi väldigt bra på i Stockholm och det är ett av de viktigaste skälen till att Stockholm blev Europas första miljöhuvudstad 2010, säger borgarrådet Ulla Hamilton (M), med ansvar för arbetsmarknad, trafik och företagarfrågor.

- Stockholm ska ha ambitionen att fortsätta vara en miljöhuvudstad i Europa även efter detta år. Miljöprofilsområden som Norra Djurgårdsstaden kommer att göra Stockholm mycket intressant när det gäller miljöteknik och livskvalitet kombinerat för lång tid framöver, säger Stockholms stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Ulla Hamiltons anförande vid konferensen bifogas som pdf.

Helena Söderblom, 076-12 29 222
Pressekreterare hos Ulla Hamilton (M)

Lukas Forslund, 0722-48 20 10
Presskontakt för Per Ankersjö (C)