Berthold Gustavsson (M): 213 nya hyresrätter vid Spånga station och i Norra Djurgårdsstaden

AB Svenska Bostäder
Ordförande Berthold Gustavsson (M)

Idag har Svenska Bostäder gått vidare i processen att bygga totalt 213 nya hyresrätter. Lägenheterna kommer att ligga vid Spånga station och i Norra Djurgårdsstaden.

– Att bygga nya hyresrätter är en absolut nödvändighet för en växande stad. Genom att hålla en hög byggtakt kan vi se till att de som vill arbeta eller studera i Stockholm får lättare att hitta en bostad, säger Berthold Gustavsson (M), ordförande i Svenska bostäder.

– De nya lägenheterna är två olika exempel på hur man kan bygga en tät, vacker och miljövänlig stad. I Spånga förtätar vi ett kvarter med utmärkta kommunikationer intill Spånga station och i Norra Djurgårdsstaden planerar vi en helt ny stadsdel från grunden med närhet till vatten, grönska, service och kollektivtrafik, säger Berthold Gustavsson (M), ordförande i Svenska bostäder.

Fakta
Investeringsbeslutet för Kvarteret Hedvig Spånga/Solhem innebär 63 nya lägenheter som kompletterar befintlig bebyggelse. Etapp ett förväntas påbörjas under hösten 2013. Svenska bostäders styrelse har även fattat inriktningsbeslut för 150 nya lägenheter i kvarteret Björnlandet i Norra Djurgårdsstaden, där byggstart planeras till våren 2014.

Presskontakt
Aaron Korewa, pressekreterare, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.