Ukrainska soldater på väg till Karolinska universitetssjukhuset

Ukrainska soldater på väg till Karolinska universitetssjukhuset

Under tisdagen kommer fem ukrainska soldater med allvarliga krigsskador från Polen till Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Soldaterna har flugits in via Polen med Karolinskas egen transporttjänst.

– Det är en självklarhet att vi från regionens sida gör allt i vår makt när vi ser att Ukraina behöver vår hjälp i sin kamp för friheten. Att Karolinska universitetssjukhusets unika kompetens kan hjälpa Ukrainas frihetskämpar är något alla stockholmare ska känna stolthet över, säger finansregionrådet Irene Svenonius.

Insatsen görs tillsammans med MSB som varit i kontakt med EU:s Emergency Response Coordination Centre.

Finansregionrådet tar tillsammans med Karolinska universitetssjukhuset emot frågor under tisdagen klockan 17:00 utanför Nya Karolinskas akutmottagning.

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33
Ellen Westerberg