Irene Svenonius (M)

​Svensk produktion av andningsskydd till vården i Region Stockholm säkrad

Tack vare ett samarbete mellan Region Stockholm och det svenska företaget Camfil startas nu storskalig produktion av de andningsskydd som behövs för att de som vårdar patienter med Covid-19 ska vara trygga i sitt arbete.

När coronapandemin drabbade Stockholmsregionen flerdubblades förbrukningen av kritisk skyddsutrustning i Region Stockholm. Samtidigt som behovet av att köpa in skyddsutrustning ökade för Regionen, exploderade den internationella efterfrågan på samma produkter och vissa länder införde exportförbud. För att säkra skyddsutrustning till vården har ett Command Center bildats vid Karolinska Universitetssjukhuset, som finkammat marknaden men också undersökt möjligheterna att få till stånd inhemsk produktion av kritiska produkter.

Idag offentliggörs ett samarbete mellan det svenska företaget Camfil och Region Stockholm som innebär att vården kommer förses med 100 000 andningsskydd i veckan inledningsvis. Totalt finns möjlighet att producera 5 miljoner andningsskydd av standard FFP2 och FFP3. Andningsskydden ska användas i vården i Region Stockholm, men det finns också kapacitet att leverera andningsskydd till fler regioner i landet.

- Det är ett fantastiskt besked för alla de som sliter i vården med att vårda covidpatienter att vi nu säkrat inhemsk produktion av andningsskydd i stor skala. Att andningsskydden produceras i Sverige gör att vi kan känna oss trygga med att de håller hög kvalitet och att de levereras i den takt som bestäms, oavsett vad som händer på världsmarknaden, säger Irene Svenonius, finansregionråd (mM.

- Att andningsskydden tillverkas i Sverige ger oss trygghet i att de kommer fortsätta levereras till vården även i tider när hela världen skriker efter samma produkter. Det är ett styrkebesked för både svensk industri och offentlig sektor att det unika samarbetet har burit frukt så snabbt, säger Irene Svenonius finansregionråd (M).

Fakta om CamProtect andningsskydd:

Standard: FFP2 & FFP3, där FF står för filtering facepiece (filtrerande halvmask) P står för partiklar och siffran anger klass, där 3 är den klass med högst skyddseffekt.

Initialt antal/vecka: 100 000

Antal totalt: 5 000 000

Testas: av RISE (oberoende testinstitut) baserat på penetrationskraven i EN149, samt i Camfils Tech Centre i Trosa.

Produceras: I Sverige

Distribueras: Till en början i region Stockholm, diskussioner förs med övriga regioner i Sverige.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54