Svenonius kritisk mot regeringens restriktionsplaner ”Hotar jobb och företagande”

Den 7 december presenterade regeringen en åtgärdsplan för införande av nya smittskyddsåtgärder. Åtgärderna ska sättas in i flera steg beroende på smittspridning och tryck på sjukvården. Men till skillnad från när regeringen presenterade sin öppningsplan i våras, saknas nu siffror över smittspridning eller antal covidsjuka som behöver sjukhusvård som grund för när ytterligare åtgärder/restriktioner eventuellt sätts in.

Region Stockholms finansregionråd Irene Svenonius (M) är kritisk till regeringens åtgärdsplan, som hon menar dels saknar transparens för när vilka åtgärder blir aktuella, dels slår alldeles för brett utan att göra skillnad på vaccinerade och ovaccinerade.

- Regeringens agerande hotar jobb och företagande och riskerar att allvarligt skada den ekonomiska återhämtningen. I Stockholm har ungefär 80 procent av den vuxna befolkningen antingen tagit två eller tre sprutor. Jag kan inte förstå varför fullvaccinerade ska drabbas av nedstängningspolitiken, bara för att en liten minoritet vägrar vaccinera sig. Den socialdemokratiska regeringen tycks av ideologiska skäl förespråka en jämlik nedstängning där friheten för människor som tagit ansvar och vaccinerat sig också ska inskränkas före ett brett användande av vaccinbevis, säger Svenonius

- När regeringen och Folkhälsomyndigheten presenterade sin plan för öppning av samhället i våras, då var underlaget gediget och siffror över incidens, vaccinationstäckning och sjukhusinläggningar skulle ligga till grund för de olika stegen i öppningen. Men nu när det är tal om nedstängning och långtgående inskränkningar av vår frihet, då saknas mätbara indikatorer. Så lättvindigt får inte Sveriges regeringen hantera grundläggande fri- och rättigheter, fortsätter Svenonius.

Svenonius är även kritisk till att regeringen och Folkhälsomyndigheten inte erbjuder vaccinet till barn under 12 år, trots att EU:s expertmyndighet EMA givit grönt ljus till att vaccinera barn från 5 års ålder.

- Det är bara vaccinet som kan ta oss ur den här pandemin. Att stänga restauranger, avboka alla julbord och förbjuda idrottstävlingar är ingen långsiktig lösning. Vi kan inte tillåta en ordning där regeringen stänger ned samhället lagom till Lucia år efter år. Vi måste lära oss att leva med det här viruset och då är vaccination, även för små barn, den lösning som står till buds, säger Svenonius.

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33
Ellen Westerberg