Bild: SLL/FUT

Stockholmarna: Bygg ut t-banan!

Över 8 av 10 stockholmare är positiva till den planerade utbyggnaden av tunnelbanan. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Förvaltningen för Utbyggd Tunnelbana.

- Det är väldigt glädjande att det finns ett öronbedövande stöd för utbyggnaden av tunnelbanan. Detta är ett bra kvitto på att vi är på rätt väg och en viktig signal om att det finns en förväntan hos stockholmarna att få sin nya tunnelbana på plats, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

- Den positiva inställningen till utbyggd tunnelbana går igen bland såväl kvinnor som män. Mest positiva till utbyggnaden är man på Södermalm. Intressant är också att en bred majoritet av stockholmarna upplever sig väl insatta i både stationslägen och trygga med byggenas tidsplaner, fortsätter Kristoffer Tamsons.

- Stockholmarna förefaller med andra ord ha tagit den utbyggda tunnelbanan till såväl hjärta som hjärna. Det är ett gott kvitto på arbetet som många slitit med under senare år, men inte minst är det ett gott betyg åt stockholmarna själva. Stockholmarna tror på framtiden, avslutar Kristoffer Tamsons.

Opinionsföretaget Next har genomfört en opinionsundersökning på uppdrag av Förvaltningen för utbyggd tunnelbana i Region Stockholm. Undersökningen genomfördes med telefonintervjuer under december 2019 och riktade sig till personer i åldern 18 år och äldre som bor i Arenastaden i Solna, Barkarby i Järfälla, Nacka, samt Södermalm och Söderort i Stockholm. Totalt 1.800 respondenter deltog i undersökningen.

Resultatet av undersökningen visar på ett stort stöd för utbyggnaden av tunnelbanan. 81 procent av de tillfrågade säger sig vara positiva till utbyggnaden av tunnelbanan. Mest positiva är södermalmsborna där 86 procent av de tillfrågade är positivt inställda.

Undersökningen har också ställt frågan om hur välinformerade de tillfrågade känner sig om utbyggnaden av tunnelbanan. Mest välinformerade upplever sig de som bor i Nacka och Barkarby, där 67 procent anser att de känner till projektet väl.

89 procent i Nacka och 88 procent på Södermalm känner till var stationerna ska ligga, men bara 66 procent i Arenastaden. 56 procent i Barkarby, men bara 29 procent i Söderort, känner till när t-banan ska byggas.

Läs undersökningen här.

Presskontakt: