Charlotte Broberg (M), vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Socialdemokraterna backar – Move & Walk blir kvar

Socialdemokraterna och övriga regionstyret backar från sitt förslag att lägga ned Move & Walk. Moderaterna välkomnar beslutet och ser det som en seger för barn och deras föräldrar som protesterat mot styrets förslag.

- Vi är många som har vädjat om ett löfte från Socialdemokraterna att rädda Move & Walk. Att de till slut har lyssnat och nu backar från förslaget att lägga ned behandlingsmetoden är ytterst en seger för barnen och deras föräldrar, säger Charlotte Broberg (M), vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet beslutade i våras om en omställningsplan för hälso- och sjukvården. I omställningsplanen föreslog regionstyret att avveckla vårdval Intensivträning för personer med rörelsenedsättning och att behandlingsmetoden konduktiv pedagogik skulle förloras ur vårdutbudet för barn och unga med medfödd eller förvärvad hjärnskada.

Efter omfattande protester har nu regionstyret ändrat sig och räddar kvar vårdvalet. Det innebär att Move & walk blir kvar.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54