SL-året 2020 starkare än väntat

SL-året 2020 starkare än väntat

Coronapandemin har inneburit den tuffaste prövningen i SL:s över hundraåriga historia. Trots det var SL-året 2020 ett år som överträffade förväntningarna. Full trafik lyckades upprätthållas med exempelvis över 50.000 extra bussavgångar och fler långa tåg i spårtrafiken. Samtidigt sjösattes flera nysatsningar. Tack vare tuffa prioriteringar, ökad kostnadskontroll och högre effektivitet visar också det ekonomiska resultatet på ett mindre underskott än väntat. Detta enligt SL:s verksamhetsberättelse för 2020.

- SL-året 2020 var som för oss alla ett extremt utmanande år. Samtidigt ska kollektivtrafikens medarbetare vara stolta över att ha hållit trafiken igång när andra delar av samhället och stora delar av vår omvärld stannat upp och släckt ner. Det är ett av flera styrkebesked när vi nu summerar 2020, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- Det kördes full trafik med inte mindre än 50.000 extra bussavgångar och fler långa tåg i spårtrafiken. Att köra på fälgarna har fått en helt ny innebörd och det ska kollektivtrafikens hjältar ha Stockholms samlade tack för, säger Kristoffer Tamsons (M).

- Året vi lämnar bakom oss må ha varit tufft men åren framöver kommer vara lika utmanande. Vi ska ha fortsatt fokus på att SL ska fortsätta rulla i, igenom och efter krisen. Vi ska jobba hårt för bästa och mesta kollektivtrafik per krona. Samtidigt måste statlig kompensation till kollektivtrafiken till. Risken är annars stor att ett starkt SL-år bli ett undantag för överskådlig framtid, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Trafiknämnden beslutar på tisdagen om Trafikförvaltningen SL:s verksamhetsberättelse för 2020. Trots att coronapandemin inneburit den tuffaste prövningen i SL:s över hundraåriga historia återfinns flera ljuspunkter i verksamhetsberättelsen.

Full trafik
Antalet genomsnittligt påstigande en vanlig vardag över helåret 2020 uppgick till 64,5 procent av 2019 års resande. För januari och februari låg resandet på normal nivå för att därefter kraftigt minska i mars. SL beräknar att man har ett minskat resande med omkring hälften sett till helåret. Som lägst var resandet i april och uppmättes då till 42 procent.

Till följd av pandemin och det minskade resandet har biljettintäkterna minskat med 3,9 miljarder kronor kronor mot budget 2020. Efter statlig kompensation uppgår inkomstbortfallet till 2,6 miljarder kronor (statlig kompensation 1,3 mdkr).

För att minimera risken för trängsel har SL trots det minskat resandet kört med fullt trafikutbud samt även adderat exempelvis 50.000 extra avgångar i busstrafiken och fler långa tåg i spårtrafiken. Enbart under sommarperioden kunde ytterligare cirka 45.000 vagnkilometer erbjudas i tunnelbanetrafiken.

Mer och bättre trafik för pengarna
Genom effektivare trafikavtal och minskad administration har SL:s underskott blivit mindre än väntat och årets resultat uppgår till -1,1 miljarder kronor. Kostnaderna för SL-trafiken är 579 miljoner kronor bättre än budget. Samtidigt understiger personalkostnaderna budget med 52 miljoner kronor och kostnaderna för inhyrd personal är väsentligt lägre jämfört med föregående år till följd av aktiv återhållsamhet.

Den upplevda nöjdheten med kollektivtrafiken är fortsatt god. Den svagt negativa trenden från början av pandemin är bruten och under december ökade nöjdheten med 2 procent. I december var åtta av tio nöjda med kollektivtrafiken, vilket är samma nivå som i början av året

Punktligheten har förbättrats för alla trafikslag under 2020 och rekord har slagits i punktlighet för bland andra tunnelbana och pendeltåg.

SL:s utvecklingsarbete
SL:s utvecklingsarbete fortgår trots coronapandemi.

• I tunnelbanan har det nya fordonet, C30, satts i trafik på tunnelbanans röda linje. Samtidigt har de första uppgraderade tunnelbanefordonen, C20, satts i trafik.
  • På Roslagsbanan har en ny Vallentunadepå slutbesiktigats och dubbelspår i Täby Kyrkby liksom upprustning Lindholmen-Kårsta har färdigställts.
  • De första nya fordonen till Roslagsbanan, X15p, har levererats för provkörning.
  • På bussidan har bland annat en helt ny, eldriven och i Sverige unik BRT-linje trafikstartats i Barkarby. Linjen har överträffat resandeprognoserna och varit en framgång.
  • Även digitalt har utvecklingsarbetet hållit högt tempo. I slutet av mars lanserades 72-timmars biljetter i SL-appen, i maj lanserades ny version av SL-appen och en ny webbsida SL.se, vilka vann utmärkelse för Bästa resesite.
  • Under året infördes dessutom en unik trygghetschatt (i app och web) för att öka trygghetsarbetet. Dessutom har ny realtidsinformation för trängsel tagits fram.
  • En ny kamerabevakningslag har gett SL ökade möjligheter att använda trygghetskameror. Detta har bland annat inneburit utökade trygghetsinsatser med kameror vid Kista busstorg samt Alby, Hallunda och Norsborg.