Region Stockholm skickar medicinskt bistånd till Ukraina

Region Stockholm skickar medicinskt bistånd till Ukraina

I dag tog Region Stockholm beslut om att skicka medicinskt bistånd i form av skyddsutrustning till Ukraina. Den specifika utrustningen är efterfrågad av Ukraina och skickas skyndsamt efter beslut av regionstyrelsens ordförande Irene Svenonius (M). Utrustningen består i denna försändelse av medicinska skyddshandskar och desinfektionsmedel till ett värde av ca 50 miljoner kronor. Den tidigare biståndsförsändelsen från Region Stockholm innehöll anestesiutrustning, hjärtstartare, EKG-utrustning och rullstolar.

– Sjukvården i Ukraina är svårt prövad av Rysslands olagliga invasion och alla insatser för att stödja sjukvården är avgörande för att hjälpa det ukrainska folket i deras kamp för frihet. Att Region Stockholm återigen har möjlighet att bidra med medicinskt stöd är viktigt, säger Irene Svenonius finansregionråd (M).

Den europeiska samordningsfunktionen inom EU har samordnat stödet och Ukraina har bekräftat behovet av utrustning i form av handskar för sjukvård ”Non-sterile nitrile Trauma Gloves” samt handdesinfektionsmedel. Det handlar om 20 863 550 st Non-sterile nitrile Trauma Gloves samt 199 620 handdesinfektionsmedelflaskor med pump à 0.6 liter till Ukraina. Region Stockholm har rätt att lämna internationellt bistånd till Ukraina i form av utrustning, rådgivning, utbildning eller på annat sätt enligt lagen (2009:47) om vissa kommunala befogenheter.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54