Pressmeddelande från svenska ambassaden i Paris

Region Stockholm inleder samarbete med Paris

Förra veckan träffades Irène Svenonius, finansregionråd i Region Stockholm, och Valerie Pécresse, ordförande i Parisregionen, och diskuterade möjligheter för ett samarbete mellan regionerna. Samarbetet är en del av det partnerskap som finns mellan Sverige och Frankrike och som bland annat omfattar gröna lösningar för transporter, ren energi och smarta städer samt digital omvandling, smart industri och startups.

- Vi kunde konstatera att Stockholmsregionen delar utmaningar och problem med Parisregionen och ser möjlighet att lära av varandra för att hitta lösningar. Vi representerar två storstadsregioner som växer och har behov av att hitta hållbara och innovativa lösningar för att lösa våra utmaningar. Jag ser framemot att lära av Parisregionen och att visa det vi har gjort bra, säger Iréne Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54