Irene Svenonius

Regeringen behåller skadliga vårdmomsen - åtgärd räcker inte

I dag presenterades delar av vad regeringspartierna, C och L enats om i budgetförhandlingarna. En del av detta berörde den så kallade vårdmomsen, straffskatten på inhyrd vårdpersonal. Både offentliga och privata vårdverksamheter runt om i landet är idag beroende av inhyrd vårdpersonal. Sedan 1 juli i år är det dock 25 procent dyrare efter att det blivit momspliktigt.

Regeringens och samarbetspartiernas besked idag innebär att 210mnkr årligen de kommande tre åren ska skjutas till för att kompensera för chockhöjningen.

- Dessa pengar täcker inte de ökade kostnader som uppstått för inhyrd vårdpersonal runt om i landet och ökar dessutom byråkratin då pengarna ska betalas ut till regionerna för att sen fördelas ut på vårdgivarna, säger Irene Svenonius.

Att vårdmomsen infördes innebär att Region Stockholms behöver betala ytterligare 26 miljoner för inhyrd vårdpersonal. Nu uppstår oro för hur mycket av detta som kommer kompenseras samt vad som händer efter att den treåriga övergångsperioden är slut.

- De svenska lagstiftarna har tidigare slagit fast att alla led i vård och omsorg ska vara momsbefriade. Nu befäster regeringen istället en skadlig vårdmoms. Högre kostnader för personal i vården drabbar ytterst patienterna. Regeringen borde istället slopa straffskatten på inhyrd vårdpersonal redan i höst, avslutar Irene Svenonius.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54