Nu kan du köpa månadskortet i mobilen. Foto: SL

Nu flyttar SL:s månadskort in i mobilen

Nu blir det smartare och enklare att resa med SL. Från och med den 7 april blir det möjligt att köpa och ha sitt månadskort i mobilen. Reformen blir årets andra digitala framtidsnyhet efter möjligheten att blippa betalkortet i spärren och på bussen, som blev verklighet i SL-trafiken för en dryg månad sedan.

⁃ Nu tar vi nästa steg på resan mot ett modernare, smartare och enklare SL. Detta med fokus på förenklande lösningar för de trogna resenärer som i dag behöver resa med kollektivtrafiken, men också för att fler ska välja SL i framtiden, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

⁃ Nu slipper vi leta automater och biljettombud för att köpa månadskort. Det digitala månadskortet innebär att det med ett knapptryck går att ha sitt kort lätt tillgängligt i mobilen. En kollektivtrafik som rullar dygnet runt får nu också ett biljettsystem tillgängligt dygnet runt, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

⁃  Tillsammans med andra innovativa biljettlösningar gör vi det lätt att göra rätt för sig. Det vet vi är viktigt för resenärerna. Vi vet också att digitala och framåtlutade lösningar som dessa är en viktig del i utvecklingen av framtidens kollektivtrafik, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Fakta

• 30-dagarsbiljetten kommer från den 7 april att finnas tillgänglig att köpa via smartphone.

• Priset kommer vara oförändrat. Du betalar med Swish eller betalkort.

• När periodbiljetten köps kommer den vara vilande tills aktivering sker.

• Med ett knapptryck i mobilen har man sin 30-dagarsbiljett. Biljetten kan köpas var som helst- när som helst. • Även 7-dagarsbiljett kommer släppas.

• SL:s målsättning är att 30 procent av 30-dagarsbiljetten ska köpas i SL-appen vid utgången av 2021. Redan i dag finns både SL:s enkel- 24-timmars- och 72-timmarsbiljetter i mobilen.

Pressjour