Norrtälje först i Sverige med helt eldriven stadsbusstrafik

Norrtälje först i Sverige med helt eldriven stadsbusstrafik

För första gången i Sverige införs en helt elektrifierad busstrafik i stadsmiljö. Detta genom ett samarbete mellan SL och Norrtälje kommun tillsammans med bussoperatören Nobina. De nya bussarna invigs imorgon lördag kl 10.00 i Norrtälje och trafiken startar sedan på måndag den 20 augusti.

- SL är redan en föregångare i världen när det gäller omställning till förnybar energi och nu i sommar blir hela bussflottan helt fossilfri. Men vi strävar ständigt efter att bli ännu bättre. Nu tar vi därför ännu ett steg i arbetet där Norrtälje ska bli starten för en bred satsning på elbussar i syfte att göra Stockholmsregionen till Europas mest attraktiva storstadsregion, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- Norrtälje växer och vi har höga ambitioner för ett hållbart samhälle. Vi har redan påbörjat arbetet med att ställa om till en fossilfri kommunal fordonsflotta och är mycket glada över att busstrafiken i staden nu blir eldriven, säger Ulrika Falk (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje.

Datum och tid: Lördag den 18 augusti kl. 10.00.

Plats: Norrtälje busstorg, Sjöhagavägen 761 73 Norrtälje.

Deltar gör trafiklandstingsrådet tillika SL:s ordförande Kristoffer Tamsons tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje Ulrika Falk. Företrädare för bussoperatören Nobina närvarar också.

Varmt välkommen!

Fakta

I mars 2015 startade SL Sveriges första hybridlinje mellan KI och Ropsten. Därefter prövades induktionsladdning i Södertälje som innebar första elhybridbussen i reguljär trafik i Norden att laddas trådlöst. Nu på måndag den 20 augusti startar Sveriges första helt elektrifierade stadsbusstrafik.

Det handlar om fem nya bussar som kommer trafikera fyra linjer i Norrtäljes stadstrafik med över 2000 dagliga resenärer. Varje elbuss uppskattas ha en investeringskostnad på ca 6 miljoner kronor. Bussarna är lätta att känna igen då de har en egen elbussprofil – i form av en elsladd. Avtalet är kostnadsneutralt för trafikförvaltningen/SL.

Omvärldsanalyser visar att en satsning på eldriven busstrafik skulle kunna vara ett allt vanligare verktyg för att sänka energianvändning och buller i städer, skapa en ökad attraktivitet hos kollektivtrafiken och göra busstrafiken till en mer integrerad del av stadsplaneringen med möjlighet till tätare bebyggelse.

Claes Wersäll
Pressekreterare (M)
Stockholms läns landsting
claes.wersall@sll.se

Anton Åvall
Politisk sekreterare (S)
Norrtälje kommun
anton.avall@socialdemokraterna.se

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Alliansen sedan 2006 och ansvarar för sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54