Illustrationsbild: Tänkbar dragning Östlig förbindelse

M-initiativ till Östlig förbindelse

Moderaterna lovar att återinföra en Östlig förbindelse i Nationell plan. För att samla fler bakom satsningen vill Moderaterna i Region Stockholm pröva en Östlig förbindelse tillsammans med möjligheten att bygga ut spårtrafiken i Stockholmsregionen.

- Med en moderat regering lyfter vi tillbaka det objekt som den socialdemokratiska regeringen en gång lyfte ut. Nu återstartar vi arbetet för att få på plats en Östlig förbindelse, säger Maria Stockhaus (M), infrastrukturpolitisk talesperson.

- Att säkerställa en ringled är A och O för huvudstadsregionens utveckling. Den östliga förbindelsen skulle förbättra luften i innerstaden, förenkla vardagen för alla boende i Stockholms kranskommuner och binda samman länet. Det är en viktig pusselbit för att Stockholm fortsatt ska kunna vara en av Europas mest konkurrenskraftiga storstäder inom innovation, teknik , medicin och forskning, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm.

- Det här är ett viktigt besked från Moderaterna för att minska biltrafiken i innerstaden och för att underlätta för alla de stockholmare som är beroende av bilen för att få vardagspusslet att gå ihop. I Stockholm är 29 procent av alla nya bilar en elbil och jag ser framför mig att när den här vägen är klar kommer den till allra största del fyllas av elektrifierad trafik, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm stad.

- Östlig förbindelse är inte bara viktig för oss i Nacka, utan är avgörande för att framkomligheten ska förbättras i hela Stockholmsregionen. Om vi ska få ett trafiksystem som hänger ihop och fungerar så behöver vi slutföra Stockholms ringled – men då krävs moderat ledarskap på alla nivåer, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

- Nu hoppas vi på maktskifte och att den uteblivna förbindelsen öster om Stockholm någon gång blir av. Det är en framkomlighetsfråga för flera hundratusen invånare i länet och det är en sårbarhetsfråga utifrån krisberedskap för hela Stockholms stad och Län säger Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

- Det östliga initiativet är ett viktigt moderat vallöfte för Lidingöborna som kommer slippa åka runt stan för jobb och handel. Man kommer kunna ta Lidingöbanan ända till Sickla och till NK och lätt kunna ta bilen till jobbet söder om staden. Lidingömoderaterna har tillsammans med Moderaterna i Region Stockholm och i riksdagen drivit fram förslaget. Garanten för att kunna genomföra viktiga infrastruktursatsningar i Stockholmsregionen är ett moderat styre på nationell nivå så väl som i regionen och på Lidingö. Vi är det lokala partiet med den nationella styrkan, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande på Lidingö.

- En fungerande och modern storstad behöver både bilen och kollektivtrafiken. Nu tar vi initiativ till en Östlig förbindelse som kan bli ett med en historisk satsning på utvecklad kollektivtrafik. Det är den typen av framtidsbygge Stockholmsregionen behöver, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm.

I syfte att lösa dagens omfattande framkomlighetsproblem på vägar och i kollektivtrafiken föreslår Moderaterna på nationell nivå att återuppta planeringen och projekteringen av en Östlig förbindelse. Moderaterna utlovar att lyfta tillbaka objektet i Nationell plan som Socialdemokraterna tog bort 2014.

En Östlig förbindelse ger nyttor över hela Stockholmsregionen. Östlig förbindelse avlastar inte bara trafiken i Stockholms innerstad, vilket innebär att miljön, säkerheten och framkomligheten förbättras för samtliga trafikantgrupper, utan har också utretts generera nyttor för biltrafiken på Essingeleden, Södra Länken och Norra Länken.

För att samla fler bakom satsningen vill Moderaterna i Region Stockholm pröva en Östlig förbindelse tillsammans med möjligheten att bygga ut den östliga spårtrafiken och knyta samman trafikslag såsom Tvärbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Detta i syfte att skapa större robusthet i kollektivtrafiken som en del av arbetet med en Östlig förbindelse.

Presskontakter:
    Presskontakt till Kristoffer Tamsons och Irene Svenonius