Fotograf: Per Groth

Kristoffer Tamsons (M) vald till ny ordförande för Mälardalsrådet

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet. Valet gjordes på Mälardalsrådets årskonferens Mälartinget i Örebro den 10 maj.

– Att bli vald till ordförande för Mälardalsrådet känns inte bara hedrande, utan också väldigt roligt. Tillsammans vill jag att regionerna i Mälardalen nu lägger i en ny växel i vårt gemensamma arbete för tillväxt och regional utveckling. Detta för en starkare Stockholm-Mälarregion inte bara till nytta för alla som bor, lever och verkar här, utan för hela Sveriges samlade tillväxtkraft, säger Kristoffer Tamsons (M).

I Mälardalsrådet samlas kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen för att driva gemensamma, parti- och länsöverskridande frågor inom exempelvis transporter och kompetensförsörjning. Mälardalsrådet samlar 60 kommuner och åtta regioner. Arbetet är politiskt styrt och leds av representanter från kommunerna och regionerna i de fem länen Stockholm, Uppsala, Västmanland, Sörmland och Örebro.

Kristoffer Tamsons valdes till ordförande under Mälardalsrådets årskonferens, Mälartinget, i Örebro den 10 maj. Under två dagar har Mälartinget samlat över 350 politiker över block-, kommun- och länsgränserna för diskussioner om gemensamma framtidsfrågor för Stockholm-Mälarregionen.

Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, innovation, kompetensförsörjning, maritim samverkan och internationella jämförelser. Vi samlar Stockholm-Mälarregionens kommuner och regioner till en dynamisk mötesplats för politik, näringsliv och akademi.

Läs mer på www.malardalsradet.se

Presskontakt: