Irene Svenonius (M)

Kommentar med anledningen av Länsstyrelsens rapport om ökad otrygghet i Stockholm

Länsstyrelsen presenterade idag en rapport om otrygghet i Stockholmsregionen. Andelen otrygga i sitt eget bostadsområde under dagtid har nästintill fördubblats sedan 2011 från 11 till 20 procent. Hela 44 procent, vilket är en ökning från 33 procent 2011 känner otrygghet på kvällen i sitt bostadsområde.

- Det är uppenbart att den växande otryggheten måste motverkas med alla medel. Det är en av statens grundläggande uppgifter. Regeringens svek mot Stockholmarna blir tydligt. Staten skjuter över allt mer ansvar på kommuner och regioner även för trygghet och abdikerar från sitt ansvar. Kan man inte känna sig trygg i sitt bostadsområde – var kan man då känna sig trygg, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd.

En tredjedel av alla människor har förändrat eller begränsas i sitt sätt att leva på grund av otrygghet. Två tredjedelar av alla unga kvinnor har känt rädsla eller oro i sitt eget bostadsområde på kvällar och nätter.

- Gängskjutningar, kriminalitet och allt mer hot och våld mot samhällsviktiga funktioner skapar otrygghet bland människor. Det är provocerande att invånare i vårt län inte kan leva det liv de vill pga en kraftigt ökad brottslighet och hot, att de begränsas av att regeringen tillåter våldet bita sig fast och växa. När så många människor är otrygga så sliter det isär ett samhälle. Region Stockholm lägger nästan en halv miljard på trygghetsskapande åtgärder som exempelvis kameror och ordningsvakter. Vi gör vårt. Regeringen och staten måste ta ansvar för sin del av samhällskontraktet, avslutar Irene Svenonius (M), finansregionråd.

Länk till länsstyrelsens rapport: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.33646de216eac6adbc62b2/1574928649712/Nutid%20och%20framtid%202019-01%20Stockholmarna%20om%20trygghet%20och%20otrygghet.pdf

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33
Ellen Westerberg