Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Kollektivtrafiken tryggare än någonsin

Under mars månad uppmättes hela 76 procent trygga resenärer bland de som reser ensamma på kvällar och helger. Det är det högsta trygghetsresultatet som någonsin har uppmätts i SL:s historia.

⁃ En tryggare kollektivtrafik innebär ett tryggare Stockholm. Rekord i trygga resenärer i kollektivtrafiken är resultatet av ett ihärdigt arbete för fler ordningsvakter, fler trygghetsvärdar och fler trygghetskameror i kollektivtrafiken. Det arbetet sätter jag heder i att varit drivande i, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

⁃ Nu får vi inte tappa fart utan måste samla fler krafter för att varje resenär ska känna sig trygg i SL-trafiken. Ett första viktigt steg vore att återupprätta en närvarande och synlig regelrätt tunnelbanepolis på plats där resenärerna rör sig, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

76 procent av de som reser ensamma i kollektivtrafiken på kvällar och helger uppger att de är trygga. Det visar SL:s månatliga kundundersökning för mars månad.

Resultatet överstiger inte bara SL:s mål om 75 procents trygga resenärer för helåret 2022. Det är också det högst uppmätta trygghetsresultatet någonsin uppmätt i SL-trafiken.

Undersökningen görs via enkäter ombord på fordonen. Cirka 13 000 resenärer responderar varje månad.

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33