Irene Svenonius (M) bjuder in till pressträff efter krismötet om ambulanspersonalens säkerhet

Under onsdagen kommer finansregionrådet Irene Svenonius (M) att hålla ett krismöte med regionens tre ambulansbolag och Polismyndigheten för att diskutera hur man kan stärka tryggheten för ambulanspersonalen.

Anledningen bakom mötet är de attacker som ambulanser utsatts för då de gör utryckningar på särskilda adresser eller områden. Bara för några veckor sedan utsattes en stockholmsambulans för stenkastning och nästan hälften av Region Stockholms ambulanspersonal har blivit utsatta för hot eller våld i arbetet under det senaste året.

Samtidigt uppger ambulansfacken att polisen inte alltid har möjlighet att eskortera ambulansen då de ger sig in i potentiellt farliga situationer och ber om förstärkning.

– När hotet mot våra medarbetare ökar, gängvåldet blir grövre och poliserna färre så måste vi agera. Ambulanspersonal ska rädda liv, inte frukta för sitt eget, säger Irene Svenonius.

Inför mötet lyfter även Svenonius två viktiga krav på regeringen för att öka tryggheten för ambulanspersonalen:

1. Slopad tillståndsplikt för trygghetskameror på ambulanser och i sjukhus. Den nya lagstiftningen tillåter trygghetskameror i butiker men inte i ambulanser och sjukhus. Ansökningar för trygghetskameror i vården i Stockholm nekas ofta.

2. Tillgång till polisens flaggade adresser för att ambulanspersonal på förhand ska kunna veta om de ger sig in i en potentiellt farlig situation. Det finns tillgänglig information som ambulanspersonalen skulle vara betjänt av men som inte delas med ambulanspersonalen, något som blir ännu viktigare eftersom polisen inte alltid kommer när ambulansen ber om understöd.

Mötet med ambulansbolagen och Polisen kommer att hållas på Landstingshuset mellan klockan 13 och 14 på onsdagen den 29 juni. Efter mötet kommer Svenonius att finnas på plats och är tillgänglig för intervjuer.

Anmälan om närvaro sker till pressekreterare Linnea Lundgren per mejl, linnea.e.lundgren@regionstockholm, eller via telefon på telefonnummer 070-737 57 53

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54