Foto: SLL

Högst kundnöjdhet någonsin i SL

SL:s upplevda kvalitet och kundnöjdhet nådde under årets första månad nya rekord. Hela 83 procent av resenärerna uppgav att de var nöjda med SL-trafiken vilket är det högst uppmätta resultatet någonsin.

- SL inleder året starkt. Januari hade den högst uppmätta kundnöjdheten för en månad någonsin i SL:s historia. Det är inte bara glädjande utan också ett kvitto på att det hårda arbetet för fler och punktligare avgångar lönar sig och gör skillnad i resenärernas vardag, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- Likt hur pendeltågen utmärker sig med rekordmånga resenärer utmärker de sig med förbättrad kvalitet. I fjol ökade nöjdheten med 10 procentenheter och utvecklingen fortsatte in i januari. Att 79 procent var nöjda med pendeltågen i januari är en historisk siffra i sig. Fler och nöjdare resenärer är en fantastisk inledning på 2020 och nästa steg är att nu försöka upprätthålla det goda resultatet under året genom fler insatser, fortsätter, Kristoffer Tamsons.

För att följa upp hur SL når sina ambitiösa mål med nöjdhet och för att utveckla kollektivtrafiken mäter SL varje månad hur nöjda resenärer är ombord fordon och fartyg i allmän kollektivtrafik. För januari månad uppvisar resultatet den högst uppmätta kundnöjdheten någonsin. Hela 83 procent av SL-resenärerna var nöjda med kollektivtrafiken. För SL-trafiken var nöjdheten 80 procent under hela 2019.

Resenärerna svarar på frågor kring nöjdheten med linjen, turtäthet, tidhållning, störningsinformation, trygghet, städning, trängselsituationen ombord, personalens bemötande och förmåga att svara på frågor samt förares körsätt. Även nöjdhet med SL som helhet mäts.

Över 12.000 resenärer svarar varje månad och alla insamlade enkäter viktas i sammanräkningarna utifrån påstigandestatistiken för den undersökta linjen.

SL:s kundnöjdhet slog rekord under årets första månad. 83 procent av alla resenärer i SL-trafiken var nöjda med upplevelsen i kollektivtrafiken under januari månad. Det är den högsta nivå som uppmäts sedan SL och Trafikförvaltningen började mäta kundnöjdhet på det sätt man nu mäter på.

Rekordet tar sig olika uttryck beroende på färdmedel. För SL:s olika färdmedel har det skett positiva förändringarna för buss, tunnelbana, lokalbana och pendeltåg medan läget för pendelbåt har varit stabilt.

Pendeltågens kundnöjdhet uppmättes till 79 procent för januari 2020. Det är förbättring med två procent sedan december 2019. Totalt för 2019 ökade nöjdheten på pendeltågen med 10 procentenheter till 73 procent, tre procentenheter över mål. Resenärerna är framför allt mer nöjda med tidhållningen.

Tunnelbanan har, jämfört med december månad, haft en kundnöjdhet som ökat med 2 procentenheter för tunnelbanan. För januari var 85 procent av resenärerna nöjda. För hela 2019 var 82 procent nöjda.

Lokalbanans nöjdhet har ökat till 90 procent, vilket är den högsta nivå som uppmätts. Resultatet nedbrutet per lokalbana visar uppgång för Spårväg City, Roslagsbanan och Saltsjöbanan medan det har varit nära nog stabilt för Tvärbanan och Lidingöbanan.

Bussarna ökade med 3 procentenheter till 81 procent från december 2019 till januari 2020. Den totala nöjdheten för bussarna under 2019 landade på 79 procent, fyra procentenheter över mål.

Pendelbåt har fortsatt 97 procent vilket är allra högst av alla färdmedel.

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33