Foto: SLL

Halv miljon blipp med betalkort i SL-trafiken

Sedan i februari fungerar betalkort som SL-kort. Detta i syfte att förenkla resandet för fler och samtidigt stärka kollektivtrafikens intäkter. Antalet blipp med betalkort har nu passerat en halv miljon. – En stor framgång, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- När alla kort blev SL-kort skrevs historia. Nu skriver resenärerna ytterligare historia när en halv miljon blipp passeras. Steg för steg, blipp efter blipp, blir resandet enklare och smartare för fler, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- I mitten av mars blippades 12.000 betalkort som ett SL-kort varje dag, det är en stor framgång. Nu fortsätter resan mot en enklare och smartare vardag. Nya biljettyper ska kunna blippas och fler digitala biljetter ska finnas i SL-appen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Från och med den 2 februari är det möjligt att köpa enkelbiljett genom att blippa ett American Express-, Visa-, eller Mastercard-kort i en läsare vid spärren, mot läsaren på bussen, på betalstolpen eller hos konduktören, och sedan resa direkt. Det behövs alltså inget SL-Accesskort och inte heller en laddad reskassa.

Kostnaden för biljetten dras från kortkontot. Det är också möjligt att resa med digitala plånböcker som till exempel Apple-, Samsung-, och Google Pay för de som har en smartphone.

Biljetten gäller i 75 minuter. Under den tiden kan du blippa ditt kort flera gånger utan att ny betalning sker.

Sedan introduktionen av det nya internationella betalsystemet har 500.000 betalkort blippats som ett SL-kort. Den 12 mars använde 9189 unika resenärer det nya betalsystemet vilket var den högst uppmätta siffran sedan introduktionen. Totalt blippades betalkort i SL:s spärrar 15 828 gånger den dagen.

Från mitten av mars blippas i snitt 12000 gånger per dag. Det har bidragit till intäkter om drygt 13 miljoner kronor till SL och nu har 500.000 blipp passerats.

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33
Pressjour