Första steget ut ur pandemin – Region Stockholm lämnar krislägesavtalet

Första steget ut ur pandemin – Region Stockholm lämnar krislägesavtalet

Från och med idag, tisdag, har Region Stockholm inte längre någon personal anvisad att arbeta efter krislägesavtalet. Regionstyrelsen kommer den 15 juni formellt begära Sveriges kommuner och regioner (SKR) att avaktivera krislägesavtalet. Region Stockholms krislägesavtal inom vården som har gällt sedan december förra året. Detta var andra gången sedan pandemins början som regionen aktiverade krislägesavtalet och under den senaste perioden har över 500 medarbetare berörts av avtalet.

Finansregionrådet Irene Svenonius (M) ser beskedet som en bekräftelse på att Region Stockholm är förbi den värsta fasen av pandemin.

– Tack vare att antalet smittade och inlagda på sjukhusen har sjunkit så kraftigt på senare tid kan vi nu lämna krislägesavtalet. Detta är ett viktigt steg på väg mot en mer normal vardag för vårdens medarbetare, säger Svenonius.

Främst är det sjuksköterskor, många inom intensivvården, som har berörts av krislägesavtalet denna gång. Eftersom intensivvården har varit under hård belastning sedan pandemins början framhåller Svenonius att krislägesavtalet inte ska vara aktiverat längre än absolut nödvändigt.

– Medarbetarna inom intensivvården har fått dra ett oerhört tungt lass under pandemin. Därför vill vi heller inte hålla kvar vid krislägesavtalet nu när trycket på vården minskar. Att jobba väldigt långa pass under lång tid är slitsamt och ska därför enbart ske vid kris, säger Svenonius.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54