Flera satsningar inom akutsjukvården i Stockholmsregionen

Akutsjukvården ska finnas där patienterna finns. Hälso- och sjukvårdsnämnden vid Stockholms läns landsting har därför beslutat om en stor förstärkning av den prehospitala vården. Antalet akutläkarbilar och jourläkarbilar förstärks och de vägburna ambulanserna blir tio stycken fler. Samtidigt ställs högre krav på fyrhjulsdrift för att nå fram även vid sämre vägunderlag.

- Vi har fattat beslut om en rejäl förstärkning av den preshospitala vården, där vi förbättrar tillgängligheten för våra invånare. Antalet ambulanser utökas från 73 till 83 och med detta ambulanslyft ser vi nu till att ännu bättre täcka hela länets behov av akutsjukvård, säger akutlandstingsrådet Marie Ljungberg Schött (M).

Förutom tio fler ambulanser innebär den nya upphandlingen att landstinget ställer krav på att minst 22 av bilarna som används dygnet runt ska ha fyrhjulsdrift och de ska vara jämnt fördelade över länet. Dessutom ska nu ambulanspersonalen få möjlighet till fortbildning för att vässa personalens kompetens.

- För att ambulanserna ska ge täckning även över vintern och vara rustade för att möta snö och lera så ställer vi nu krav på fyrhjulsdrift på 22 bilar. Dessutom inför vi en bariatrisk ambulansbil, vilket innebär en bil för personer över 200 kilo. Särskilt glädjande och viktigt tycker jag att det är att vi satsar på personalen; 70 procent ska ha fast anställning och de ska få utbildning.

Fakta

Beslutet fattades på tisdagens hälso- och sjukvårdsnämnd. Sekretessen på ärendet släpptes i dag, fredag 24 november 2017.

Aisab, landstingets egna ambulanssjukvårdsbolag kör 36 procent, och resterande 64 procent kommer att upphandlas.

Den 1 februari 2019 ska ambulanserna vara driftklara.

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33
Ellen Westerberg