Irene Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm.

Coronakommissionen lyfter fram Region Stockholms insatser för inköp av skyddsutrustning

I dag den 29 oktober överlämnade Coronakommissionen sitt andra delbetänkande till socialminister Lena Hallengren (S) över den svenska pandemihanteringen. Delbetänkandet fastslår att Sveriges hantering präglades av otillräckliga åtgärder, undermålig beredskap och senfärdighet. Regeringens beslut att ge Socialstyrelsen, i stället för någon myndighet med erfarenhet av inköp, uppdraget att införskaffa skyddsutrustning döms ut som 6 veckor av förlorad tid. Region Stockholms Command Center för inköp av skyddsutrustning lyfts fram som ett exempel som regeringen skulle ha valt istället.

- Coronakommissionens dom är hård men rättvis och ska därför välkomnas. Sveriges hantering av pandemin har präglats av otillräckliga åtgärder, undermålig beredskap och senfärdighet. Trots det har hälso- och sjukvården tagit ett stort ansvar och kunnat ställa om och skala upp vården av sjuka i covid-19. Inte minst tack vare de hjälteinsatser våra medarbetare har stått för, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm.

- Det finns en tydlig skiljelinje i Coronakommissionens rapport. Regioner och kommuner har gjort stora ansträngningar medan regeringens åtgärder har präglats av senfärdighet. Region Stockholms modell för att säkra tillgången till skyddsutrustning och läkemedel beskrivs exempelvis som en framgångsmodell medan regeringens uppdrag till Socialstyrelsen att säkra tillgång till skyddsutrustning beskrivs som förlorade veckor. Denna kritik måste S-regeringen ta till sig, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm.

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33
Pressjour