Irene Svenonius, finansregionråd (M).
Irene Svenonius, finansregionråd (M).

Bred politisk enighet i Region Stockholm bakom kritik mot översyn av skatteutjämningssystemet

I bred politisk enighet beslutade regionstyrelsen i Region Stockholm att rikta kritik mot regeringens översyn av skatteutjämningssystemet. Regionstyrelsen föreslog att staten tar över kostnadsansvaret för kostnadsutjämningen.

- Det råder bred politisk enighet i Region Stockholm angående remissvaret om översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting (regioner), i dagligt tal kallat skatteutjämningssystemet. Det är orimligt att öka kostnaden för Region Stockholm med ytterligare 1,6 miljarder. Region Stockholm föreslår att staten tar över kostnadsansvaret för kostnadsutjämningen.

Det säger finansregionrådet Irene Svenonius (M) med anledning av dagens beslut i regionstyrelsen angående yttrande över betänkandet Lite mer lika – översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting (regioner) (SOU 2018:74).

- Opåverkbara regionala skillnader och förutsättningar runt om i landet ska och behöver utjämnas. Det är både angeläget och nödvändigt att alla delar av Sverige ges möjlighet at lösa välfärdsuppdraget för sina invånare. Det finns ingen motsättning mellan stad och land. Ansvaret för att för att skapa likvärdiga förutsättningar för samtliga regioner i Sverige borde dock fullt ut bäras av staten. Det är därför orimligt att Region Stockholm som enda nettobetalande till systemet ska få ökande kostnader från dagens 1,2 miljarder kronor till 2,8 miljarder kronor, fortsätter Svenonius.

- Statens budget omfattar över 1000 miljarder kronor. Att fullt ut finansiera den mellanregionala utjämningen skulle innebära en ökad statlig finansiering med ca 2-3 promille av statens budget, eller 2-3 miljarder kronor. Oavsett om det är en glesbygdsregion eller en region med stark tillväxt så brottas samtliga regioner med utmaningar utifrån sina förutsättningar, avslutar Svenonius.

Presskontakt:
Emil Johansson
Pressekreterare (M)
Mail: emil.e.johansson@sll.se
Tel: 070-737 7633

Moderaterna styr Region Stockholm tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Vi är en blågrön koalition som tillsammans ansvarar för bland annat sjukvården, kollektivtrafiken och utvecklingen i Stockholmsregionen.

Emil Johansson

Emil Johansson

Presskontakt Presschef Region Stockholm +46 70-737 76 33