Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

200 nya elbussar till SL

SL får minst 200 nya elbussar som ska trafikera i Bromma, Sollentuna, Solna och Sundbyberg. Detta som resultat av att Trafiknämnden i Region Stockholm fattar beslut om en ny bussupphandling.

- Genom att upphandla trafiken kan vi steg för steg införa den senaste och mest hållbara tekniken för att utveckla SL-trafiken. Beslutet om 200 nya elbussar blir ytterligare ett kliv mot en fullt elektrifierad bussflotta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Elbussar blir allt vanligare i kollektivtrafiken i Stockholms län. I Stockholm finns elbussar sedan tidigare i busstrafiken i Märsta, Vallentuna, Sigtuna och Upplands Väsby. Därtill även i stadstrafiken i Norrtälje sedan 2018 och i Barkarby och Järfälla. I år tillkommer 15 elbussar i Stockholms innerstad och i höstas berättade SL om en rekordupphandling som innebär 300 nya elbussar till Nacka/Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort.

Efter upphandlingarna i höstas kunde SL skala upp sitt elektrifieringsmål och tidigarelägga målet om en fullt elektrifierad busflotta till år 2035. Det innebär att minst 1000 elbussar ska trafikera gatorna i Stockholmsregionen till 2030 och över 2100 elbussar till 2035.

Nu tillkommer ytterligare elbussar i SL-trafiken. På trafiknämndens sammanträde den 25 januari fattar SL beslut om att godkänna en upphandling som intensifierar SL-trafikens elektrifiering ytterligare. Målbilden i upphandlingen är att minst 80 procent av alla bussar i Bromma, Sollentuna, Solna och Sundbyberg ska vara en elbuss.

Det innebär att minst 200 nya elbussar börjar rulla i SL-trafiken med start i augusti 2024.