100 miljoner kronor till förlossningsvården i Region Stockholm

100 miljoner kronor till förlossningsvården i Region Stockholm

Bemanningssituationen för förlossningsvården i Region Stockholm är ansträngd. Det behövs åtgärder för att skapa en bättre arbetsmiljö. Nu skjuter Region Stockholm till ytterligare 100 miljoner kronor nivåhöjande i ett första steg för att införa löftet om ”en barnmorska per förlossning" i förlossningsvården.

– Vi ger nu en tydlig signal om att vi menar allvar med åtgärder för att förbättra arbetsmiljön i förlossningsverksamheterna. I ett första viktigt steg ska vi införa "en barnmorska per förlossning". Arbetet är redan inlett och målet är att det ska vara genomfört inom ett år. Nu öronmärker vi 100 miljoner kronor för att ge ekonomiska förutsättningar att gå från ord till handling, säger finansregionrådet Irene Svenonius (M).

– Vår förlossningssamordnare arbetar tillsammans med våra egna sjukhus och i dialog med de fackliga organisationerna med att ta fram en konkret plan för hur vi på bästa sätt kan genomföra de åtgärder som nu ligger på bordet. Målet är en hållbar arbetsmiljö i förlossningsvården, säger finansregionrådet Irene Svenonius (M).

Beslutet om ytterligare 100 miljoner kronor för att stärka arbetsmiljön i fölossningsvården kommer att tas i regionfullmäktige 16/11.

Insatser

1)  + 100 miljoner kronor för att införa "En barnmorska per födande". Besked 8/11.

2) + 108 miljoner kronor i ökad ersättning i vårdval förlossning. Differens mellan Budget 21/22.

3) Min Barnmorska, ett projekt för förlossningsrädda, bygga ut till regionens alla sjukhus.

4) + 100 miljoner kronor i arbetsmiljösatsningar i hela vården, kommer också förlossningen till del.

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54