Förbättrad busstidtabell för skolpendling i sydöstra Skåne!

Förbättrad busstidtabell för skolpendling i sydöstra Skåne!

Skånetrafiken gör förändringar i busstrafiken några gånger om året, bland annat baserat på hur många som reser med olika linjer. Den 11 december träder en ny tidtabell i kraft. Förändringarna gör att de sträckor där flest reser får utökad trafik med fler turer.

- Givetvis ska det också gå att leva på landsbygden och kunna ta sig till skolan eller jobbet på ett bra sätt med resor i kollektivtrafiken. För Moderaternas del är det en prioritet att skol- och arbetspendlingen fungerar. Vi har lyssnat in resenärerna som menar att den ursprungliga förändringen försvårar den pendlingen, därför har justeringar gjorts, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M)

Nu korrigeras tidtabellen så att två extraturer under morgnarna riktade till skolungdomar sätts in, en på linje 571 respektive linje 577. Samtidigt tittar Skånetrafiken vidare på en bredare komplett lösning för det ordinarie kollektivtrafikutbudet till nästa ändring av tidtabellen i mars 2023.

- Det har varit viktigt för oss att säkerställa att våra barn och unga kan ta sig till och från skolan. Jag är väldigt glad för att det nu sätts in extra avgångar på morgonen så att det är praktiskt möjligt för boende på de mindre orterna att pendla till och från skolan utan väldigt långa väntetider, säger Paula Nilsson, kommunalråd i Ystad (M)

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se