Pontus Lindberg (M) och Charlotte Wachtmeister (M).

Dags att stärka de gröna näringarna

På Sverigemötet i Göteborg på fredagen (11/5) diskuterades hur de gröna näringarna i Sverige ska kunna klara uppgiften att försörja Sverige i en krissituation. Det handlade mycket om att stärka konkurrenskraften. Moderaternas landsbygdspolitiske talesperson, riksdagsledamoten Sten Bergheden, berättade att M bland annat vill införa tjänstemannaansvar, reformera strandskyddet och stärka äganderätten.

– Vi som driver någon form av verksamhet på landsbygden måste få, och kunna, fortsätta producera mat och virke, säger Charlotte Wachtmeister (M), ledamot i regionfullmäktige i Region Skåne och deltagare i panelsamtalet. Det måste bli ett slut på att nationell politik utformas utan att det alltid står klart vilka konsekvenser detta får på de gröna näringarna.

Den rödgröna regeringen driver en landsbygdsfientlig politik. Det är försämringar av äganderätten, införande av flygskatt och lastbilsskatt, och försämrat vägunderhåll. Detta är märkligt, då svenskt jordbruk generellt sett är miljövänligt. Därför vore det bättre om fler i stället för färre av de produkter som konsumeras i landet kommer från svenska gårdar.

Skogen å sin sida är en stor kolsänka, 84 procent av koldioxidutsläppen fångas in där. Skogen kan dessutom bidra med miljövänliga byggmaterial och fossilfritt bränsle.

– Jord-och skogsbruk är faktiskt fungerande cirkulär ekonomi som staten borde värna mer om, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition och ordförande i Moderaternas skånska landsbygdspolitiska nätverk. Vid ett maktskifte står vi redo att ta det ansvar som Socialdemokraterna och Miljöpartiet i dag försummar.

För fler kommentarer och mer information

regionråd i opposition