Cirkulära Listan: Här hittar du framtidens företag samlade på ett ställe

Det finns många cirkulära företag som erbjuder konsumenter second hand, remake, hyrtjänster och reparationer. Nu finns de samlade på ett ställe. På #circularmonday 2020 lanseras nu "Cirkulära Listan" för att göra det enklare att gå från konsument till cirkulent.

Att bli en cirkulent är inte bara nödvändigt, det är enkelt. Bryter vi ned det handlar det om att göra till vana att låna, byta, hyra, dela, laga och återbruka istället för att köpa nytt. Syftet med cirkulära listan är att underlätta för konsumenter att hitta de cirkulära företag som erbjuder just detta. Från bilpooler, till hyra av barnkläder, återbrukat mode, och flera olika second hand-tjänster online.

Varför? För att utsläppen från ny-konsumtionen är gigantisk. Klädindustrin står för dubbelt så höga utsläpp som flyget. Samtidigt använder vi våra plagg allt kortare tid innan de slängs. Vi köper 14 kilo nya textiler varje år, men plaggen används i snitt bara 7 gånger. En nytillverkad mobiltelefon skapar86 kilo avfall innan den ens nått konsumenten. Mobilen används i snitt bara i 2 år innan den byts ut till en sprillans ny, och 6 av 10 svenskar köper ny mobil trots att den gamla funkar.

Forskningen visar tydligt att det finns stora miljövinster med att producera mer hållbara produkter. Men framförallt är det avgörande att vi köper färre men bättre prylar och att vi faktiskt använder de grejer vi redan har – längre. Helt enkelt: att vi blir av med det onödiga prylsvinnet.

"Företag som inte ställer om till en mer cirkulär affärsmodell kommer inte att vara relevanta för framtidens konsument - cirkulenten", säger Alexandra Davidsson, generalsekreterare hos föreningens Medveten Konsumtion.

Med cirkulär konsumtion menas alternativ till nykonsumtion:

• Second hand
  • Återbruk
  • Återvunnet
  • Hyrtjänster
  • Delningstjänster
  • Reparationer

Företagen i cirkulära listan är utvalda utifrån att de är antingen internationella som är tillgängliga i Sverige, eller nationella/ska finnas på flera orter. Detta för att alla i Sverige ska kunna använda företagets tjänster eller handla där oavsett vart i landet en bor. Vill du hitta lokala cirkulära företag? Då rekommenderar vi att du gör en sökning hos vår digitala konsumentguide Ekoguiden på din ort!

• cirkulent
  • circular monday
  • klimat
  • hållbar livsstil
  • black friday
  • cirkulär ekonomi
  • klimatsmart
  • miljövänlig
  • medveten
  • cirkulärt
  • cirkuläralistan

Föreningen Medveten Konsumtion arbetar med flera av de globala målen i Agenda 2030, men har en expertkunskap inom främst mål nr 12 – hållbar konsumtion och produktion. Vi erbjuder föreläsningar, workshops och utbildningar i hur du kan tänka för att konsumera medvetet och på vår hemsida finner du Råd & Tips för en mer hållbar vardag. Vi vill tillhandahålla information för att varje enskild konsument ska kunna ta hållbara beslut med hänsyn till miljö, hälsa och rättvis handel.

Våra ledord: Information, inspiration och konsumentmakt.

Vi står bakom den digitala kartan Ekoguiden och har varit med och byggt upp den cirkulära rörelsen White Monday.

Intresset för ekologiska och miljösmarta produkter ökar snabbt i Sverige. Ekoguiden är din guide till eko, reko och vintage och är till för dig som gärna handlar second hand och helst fikar på kaféer med schyst producerat kaffe. Det är en digital karta som hjälper dig att hitta rätt bland verksamheter med ekologiskt, vegetariskt, närproducerat, second hand, återbrukat och rättvisemärkt.

Circular Monday är dagen för cirkulär konsumtion, som infaller måndagen innan Black Friday. Syftet är att lyfta alternativ till slit- och släng, alltså: hyra, dela, låna, byta, laga, second hand och återbruk. Idag finns många företag som jobbar med detta och de är samlade under bannern Circular Monday. 2019 blev det totalt över 500 företag, organisationer och influencers som deltog i 23 länder.

www.medvetenkonsumtion.se

www.ekoguiden.se

www.circularmonday.com

Relaterat innehåll

Debatt: Varken planeten eller vår plånbok har råd med skenande Black Friday och julhandel

Julhandeln är en av de största perioderna av överkonsumtion, som traditionsenligt inleds med Black Friday. Det shoppas mer och mer och hushållens konsumtion står fortfarande för ungefär 60 procent av utsläppen. Trots att coronapandemin saktat ner en del samhällsfunktioner så spås julhandeln öka i år - igen. Men att spä på överkonsumtionen och lågpriskulturen är inte rätt väg ur krisen.