Premiär för självförvaltningsdagar hos MKB

Den 11 och 12 maj, klockan 15-20, är det premiär för MKB Fastighets AB:s självförvaltningsdagar. I åtta av bolagets områden visar självförvaltarna upp sig och ordnar aktiviteter för sina grannar i syfte att stärka gemenskapen.

Tanken med självförvaltningsdagarna är att hylla det goda som självförvaltningen bidrar till i MKB:s bostadsområden. Arrangemanget ska vara återkommande en gång per år med olika teman. Årets tema är gemenskap och självförvaltningsgrupperna kommer att anordna aktiviteter för sina grannar som stärker gemenskapen, exempelvis brännbollsturnering, grillning och målarkurs.

– Gemenskapen är en viktig del av självförvaltningen. Att jobba tillsammans mot ett mål stärker sammanhållningen på gården och du lär känna människor som du kanske inte hade träffat annars. Detta leder till ökad trivsel och trygghet, säger Mia Kjell, sammanhållande för självförvaltningen i MKB.

Det är cirka 300 personer som nappat på idén att anordna något kul för sina grannar under självförvaltardagarna.

Vad:          Premiär för självförvaltningsdagarna
När:           Den 11 och 12 maj klockan 15-20 (någon grupp kommer att starta lite senare)
Var:

Mia Kjell, förvaltare, 040-313 730, 070-188 37 30
Margaretha Söderström, kommunikationschef, 040-313 355, 070-188 33 55

Fakta/Självförvaltning
MKB Fastighets AB införde självförvaltning 1993 i samverkan med Hyresgästföreningen. Självförvaltning innebär att de boende tillsammans hjälps åt att hålla ordning på gården och i fastighetens allmänna utrymmen. Det är ett sätt att påverka sin närmiljö, lära känna sina grannar, hitta nya vänner, arbeta för ett öppnare samhälle och känna sig stolt över sitt bostadsområde. Självförvaltningsgrupper som själva ansvarar för både ute- och innemiljö kan tillsammans med MKB vara med och påverka beslut om förändringar och förbättringar på gården och i området. MKB:s självförvaltning har inspirerat många andra fastighetsbolag runt om i Sverige och otaliga studiebesök har varit i området Holma, som kan betraktas som ett nationellt praktexempel på väl fungerande självförvaltning.

-------------------------------

Med över 22 000 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.